Tytuł badania: |
Zewnętrzny egzamin gimnazjalny: co umożliwia, a co ogranicza |
Instytucja: |
|
Data: |
czerwiec 2008 |
Badacz: |
Lidia Pawlusińska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach rozprawy doktorskiej Egzamin zewnętrzny w gimnazjum – edukacyjne możliwości i ograniczenia, przygotowywanej pod kierunkiem prof. dr hab. Henryki Kwiatkowskiej. Celem badania było określenie pozytywnych i negatywnych oddziaływań systemu egzaminów zewnętrznych na proces kształcenia i wewnątrzszkolny system oceniania w gimnazjum. Badaniem sondażowym objęto trzy gimnazja publiczne z powiatu goleniowskiego (województwo zachodniopomorskie). Ogółem przebadano 239 uczniów klas trzecich gimnazjum, 43 nauczycieli oraz trzech dyrektorów szkół. W badaniu wykorzystano wywiad z dyrektorem, ankietę skierowaną do nauczycieli oraz ankietę skierowaną do uczniów. Wyniki badania pozwoliły zidentyfikować następujące pozytywne oddziaływania systemu egzaminów zewnętrznych: wzrost zainteresowania i zaangażowania w poprawę efektywności kształcenia u nauczycieli; doskonalenie i stosowanie umiejętności oceniania według różnych kryteriów; doskonalenie umiejętności z zakresu diagnozy edukacyjnej przez nauczycieli; wzrost umiejętności samodzielnego uczenia się u uczniów; wzrost pozytywnych relacji między uczniami oraz między uczniami a nauczycielami. Wśród negatywnych konsekwencji wyróżniono następujące: podporządkowywanie działania szkoły celowi, jakim jest wysoki wynik w egzaminie; ograniczenie metod i narzędzi kontroli; dominacja oceniania sumującego nad kształtującym; skupianie się na pomiarze osiągnięć uczniów, z pominięciem wkładu pracy i postępów uczniów; zubożenie metod nauczania i ograniczanie wykorzystywania różnorodnych pomocy dydaktycznych na rzecz rozwiązywania testów i zadań egzaminacyjnych. |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, egzamin, doskonalenie zawodowe nauczycieli, samodzielne uczenie się, relacja nauczyciel – uczeń, metodyka |
TESE descriptors: |
lower secondary, examination, in-service teacher training, independent learning, teacher-student relation, learning theory |
Publikacje: |
- Pawlusińska, L. (2012). Zewnętrzny egzamin gimnazjalny: co umożliwia, a co ogranicza. Edukacja, 3, 105-119.
|