BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zewnętrzny egzamin gimnazjalny: co umożliwia, a co ogranicza
Instytucja:
Data: czerwiec 2008
Badacz: Lidia Pawlusińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach rozprawy doktorskiej Egzamin zewnętrzny w gimnazjum – edukacyjne możliwości i ograniczenia, przygotowywanej pod kierunkiem prof. dr hab. Henryki Kwiatkowskiej. Celem badania było określenie pozytywnych i negatywnych oddziaływań systemu egzaminów zewnętrznych na proces kształcenia i wewnątrzszkolny system oceniania w gimnazjum. Badaniem sondażowym objęto trzy gimnazja publiczne z powiatu goleniowskiego (województwo zachodniopomorskie). Ogółem przebadano 239 uczniów klas trzecich gimnazjum, 43 nauczycieli oraz trzech dyrektorów szkół. W badaniu wykorzystano wywiad z dyrektorem, ankietę skierowaną do nauczycieli oraz ankietę skierowaną do uczniów. Wyniki badania pozwoliły zidentyfikować następujące pozytywne oddziaływania systemu egzaminów zewnętrznych: wzrost zainteresowania i zaangażowania w poprawę efektywności kształcenia u nauczycieli; doskonalenie i stosowanie umiejętności oceniania według różnych kryteriów; doskonalenie umiejętności z zakresu diagnozy edukacyjnej przez nauczycieli; wzrost umiejętności samodzielnego uczenia się u uczniów; wzrost pozytywnych relacji między uczniami oraz między uczniami a nauczycielami. Wśród negatywnych konsekwencji wyróżniono następujące: podporządkowywanie działania szkoły celowi, jakim jest wysoki wynik w egzaminie; ograniczenie metod i narzędzi kontroli; dominacja oceniania sumującego nad kształtującym; skupianie się na pomiarze osiągnięć uczniów, z pominięciem wkładu pracy i postępów uczniów; zubożenie metod nauczania i ograniczanie wykorzystywania różnorodnych pomocy dydaktycznych na rzecz rozwiązywania testów i zadań egzaminacyjnych. 

Deskryptory TESE: gimnazjum, egzamin, doskonalenie zawodowe nauczycieli, samodzielne uczenie się, relacja nauczyciel – uczeń, metodyka
TESE descriptors: lower secondary, examination, in-service teacher training, independent learning, teacher-student relation, learning theory
Publikacje:
  • Pawlusińska, L. (2012). Zewnętrzny egzamin gimnazjalny: co umożliwia, a co ogranicza. Edukacja, 3, 105-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"