|
|
Tytuł badania: | Monitorowanie w zakresie realizacji obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego w formach alternatywnych |
Typ badania: | ewaluacyjne |
Instytucja: | |
Data: | 2010 |
Badacz: | Beata Gronosz, Emilia Kowalczyk-Rumak, Joanna Urbańska |
Abstrakt: |
Głównym celem badania był monitoring prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego w alternatywnych formach. Do badania (za pomocą ankiety) przystąpiły losowo wybrane szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne z województwa mazowieckiego. W badaniu wzięło udział 166 szkół podstawowych z województwa mazowieckiego, do których uczęszczało w chwili prowadzenia badania 15440 uczniów. Większość (93%) to szkoły publiczne, a jedynie 7% stanowiły szkoły niepubliczne. Monitoringiem objęto także 84 szkoły gimnazjalne, z czego większość (90%) stanowiły placówki publiczne. Łącznie do obserwowanych gimnazjów uczęszczało 18 803 uczniów. Przenalizowano również lekcje w 75 szkołach ponadgimnazjalnych. Badaniu poddano organizację zajęć wychowania fizycznego w szkołach, m.in.: bazę lokalową, możliwości kadrowe, tradycje sportowe szkoły, osiągnięcia uczniów, miejsce ich zamieszkania, realizację lekcji wychowania fizycznego w różnych formach (np. zajęcia sportowe, rekreacyjno-zdrowotne, taneczne, turystyczne). Na podstawie wyników badania sporządzono uogólnione wnioski, m. in. o niewielkim zainteresowaniu szkół w województwie mazowieckim realizacją obowiązkowych lekcji wychowania fizycznego w innych formach, czego głównymi przyczynami są: często odległe od szkoły miejsca zamieszkania uczniów, a także brak bazy sportowej oraz wykwalifikowanej kadry trenerów sportowych. |
Deskryptory TESE: | wychowanie fizyczne, szkoła podstawowa, szkoła publiczna, szkoła niepubliczna, szkoła średnia, miejsce zamieszkania, szkolnictwo podstawowe, szkolnictwo średnie, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, szkolnictwo średnie drugiego stopnia, kadra pedagogiczna |
TESE descriptors: | physical education, primary school, public-sector school, private school, secondary school, place of residence, primary education, secondary education, lower secondary, upper secondary, teaching staff |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.