Abstrakt: |
Celem badania było określenie, czy i w jaki sposób zajęcia relaksacyjne wpływają na wyniki w nauce uczniów gimnazjum. Założono, że techniki relaksacyjne mogą przyczynić się do m.in. lepszych osiągnięć w szkole, zwiększenia wiary w siebie, pozytywnego nastawienia wobec otoczenia czy obniżenia poziomu dystresu szkolnego (tym samym ogólnie wpłynąć na motywację uczniów do uczenia się). Próbę badawczą stanowiło 106 (w tym 62 dziewczęta i 44 chłopców) uczniów dwóch klas drugich jednego z wrocławskich gimnazjów. Uczniów podzielono na dwie grupy: eksperymentalną (32 dziewczęta i 22 chłopców) oraz kontrolną (30 dziewcząt i 22 chłopców). Badani z grupy eksperymentalnej przez pół roku uczestniczyli w cotygodniowych zajęciach relaksacyjnych, które odbywały się w trakcie godziny wychowawczej. Dobór uczniów warunkował ten sam poziom naukowy (który statystycznie był identyczny, poza jednym przedmiotem). Ponadto badanych uczyli ci sami nauczyciele, taki sam był również tok nauczania. Na podstawie analizy postępu w nauce stwierdzono, że wśród uczniów z grupy eksperymentalnej wystąpiła istotna poprawa wyników w przypadku czterech przedmiotów. Średnie ocen badanych, którzy brali udział w półrocznych zajęciach relaksacyjnych, wzrosły z takich przedmiotów jak: matematyka (z 3,04 w pierwszym semestrze do 3,63 w drugim semestrze), fizyka (z 3,04 do 3,6), muzyka (z 4,3 do 5,0) oraz WF (z 4,07 do 4,81). W grupie kontrolnej oceny w drugim semestrze nie uległy ani poprawie, ani pogorszeniu. Nie stwierdzono różnic wpływu relaksacji między dziewczętami a chłopcami. |