Abstrakt: |
W próbie badawczej znaleźli się studenci pedagogiki społeczno-opiekuńczej, studiujący na Akademii Pedagogicznej. Z kolei do grupy kontrolnej zakwalifikowano studentów Akademii Ekonomicznej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę, wywiad oraz analizę dokumentów. W próbie badawczej było 190 studentów, w tym 30 mężczyzn i 160 kobiet, a w próbie kontrolnej – 198 studentów, w tym 88 mężczyzn i 110 kobiet. Celem badania było określenie, na ile bliska jest postawa relatywizmu studentom krakowskich uczelni. Z inteligencji pochodziło blisko 40% studentów z grupy A (pedagogika) oraz 81,3% z grupy B (ekonomia). 30% badanych A pochodziło ze wsi. W grupie A przeważali absolwenci liceum ogólnokształcącego i różnych szkół zawodowych, a w grupie B – absolwenci klas o profilu matematycznym. Swojego hobby nie posiadało 14% studentów z grupy A i 17,2% z grupy B. Wśród badanych z grupy A największą popularnością cieszyła się literatura (blisko 40% wskazań), w dalszej kolejności muzyka (28%), śpiew (15%), sport (15%). Natomiast wśród studentów ekonomii badani najbardziej lubili sport (ponad 40%), w dalszej kolejności muzykę (24,2%) i literaturę (12%). Jeśli chodzi o stosunek do życia i świata realistami określiło siebie 71,6% studentów z grupy A i 65,7% z grupy B, idealistami – 27,4% osób z grupy A i 18,7% z grupy B, a materialistami – 6% z grupy A i 17,2% z grupy B. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że studenci z obu badanych grup nie identyfikują się z modnym relatywistycznym światopoglądem. |