BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje społeczne studentów a ich satysfakcja życiowa
Instytucja:
Data: październik 2006
Badacz: Marta Czechowska-Bieluga
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie stopnia zależności między posiadanymi kompetencjami społecznymi przez studentów a ich poczuciem satysfakcji z życia. Podczas przeprowadzania badania posłużono się Kwestionariuszem Kompetencji Społecznych (KKS) A. Matczak (z następującymi skalami: I – efektywność zachowań w sytuacjach intymnych, ES – ekspozycja społeczna, A – asertywność) oraz Skalą Satysfakcji Cząstkowych J. Czapińskiego (dotyczącą 19 aspektów życia, m.in.: dzieci, małżeństwa, życia seksualnego, stosunków z najbliższymi w rodzinie, warunków mieszkaniowych czy stanu bezpieczeństwa). Próbę badawczą stanowiła grupa 35 studentów trybu zaocznego na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej; średnia wieku badanych wyniosła 27,5 roku. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że studenci pedagogiki reprezentowali wysoki poziom efektywności zachowań w sytuacjach intymnych oraz efektywności funkcjonowania w sytuacjach wymagających asertywności. Wykazano również wysoki poziom w skali ekspozycji społecznej w przypadku co czwartego badanego. Największą satysfakcję respondenci odczuwali z powodu dzieci, małżeństwa oraz życia seksualnego. W następnej kolejności uplasowały się stosunki z najbliższymi w rodzinie, stosunki z kolegami, warunki mieszkaniowe, sposób spędzania wolnego czasu, stan bezpieczeństwa, własne wykształcenie i inne. Analiza danych pozwoliła stwierdzić związek między satysfakcjami cząstkowymi studentów a poziomem ich kompetencji społecznych w zakresie skali związanej z asertywnością oraz skali zachowań w sytuacjach intymnych. Wyniki uzyskane w odniesieniu do skali I wskazały związek z dobrostanem w zakresie stosunków z kolegami, osiągnięciami życiowymi, warunkami mieszkaniowymi, perspektywami na przyszłość oraz wykształceniem. W przypadku skali ES nie zanotowano wpływu kompetencji społecznych na poziom satysfakcji z żadnego aspektu życia. Podczas analizy zwrócono również uwagę, że odpowiedzi badanych nie potwierdziły hipotetycznej korelacji między satysfakcją z pracy a poziomem posiadanych przez siebie kompetencji społecznych, także w zakresie żadnej ze skal.

Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, satysfakcja zawodowa, samoocena, życie studenckie, postawa, relacje interpersonalne, student
TESE descriptors: social competences, occupational satisfaction, self-evaluation, student life, attitude, interpersonal relations, student
Publikacje:
  • Czechowska-Bieluga, M. (2007). Kompetencje społeczne studentów a ich satysfakcja życiowa. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 27, 55-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"