Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie stopnia zależności między posiadanymi kompetencjami społecznymi przez studentów a ich poczuciem satysfakcji z życia. Podczas przeprowadzania badania posłużono się Kwestionariuszem Kompetencji Społecznych (KKS) A. Matczak (z następującymi skalami: I – efektywność zachowań w sytuacjach intymnych, ES – ekspozycja społeczna, A – asertywność) oraz Skalą Satysfakcji Cząstkowych J. Czapińskiego (dotyczącą 19 aspektów życia, m.in.: dzieci, małżeństwa, życia seksualnego, stosunków z najbliższymi w rodzinie, warunków mieszkaniowych czy stanu bezpieczeństwa). Próbę badawczą stanowiła grupa 35 studentów trybu zaocznego na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej; średnia wieku badanych wyniosła 27,5 roku. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że studenci pedagogiki reprezentowali wysoki poziom efektywności zachowań w sytuacjach intymnych oraz efektywności funkcjonowania w sytuacjach wymagających asertywności. Wykazano również wysoki poziom w skali ekspozycji społecznej w przypadku co czwartego badanego. Największą satysfakcję respondenci odczuwali z powodu dzieci, małżeństwa oraz życia seksualnego. W następnej kolejności uplasowały się stosunki z najbliższymi w rodzinie, stosunki z kolegami, warunki mieszkaniowe, sposób spędzania wolnego czasu, stan bezpieczeństwa, własne wykształcenie i inne. Analiza danych pozwoliła stwierdzić związek między satysfakcjami cząstkowymi studentów a poziomem ich kompetencji społecznych w zakresie skali związanej z asertywnością oraz skali zachowań w sytuacjach intymnych. Wyniki uzyskane w odniesieniu do skali I wskazały związek z dobrostanem w zakresie stosunków z kolegami, osiągnięciami życiowymi, warunkami mieszkaniowymi, perspektywami na przyszłość oraz wykształceniem. W przypadku skali ES nie zanotowano wpływu kompetencji społecznych na poziom satysfakcji z żadnego aspektu życia. Podczas analizy zwrócono również uwagę, że odpowiedzi badanych nie potwierdziły hipotetycznej korelacji między satysfakcją z pracy a poziomem posiadanych przez siebie kompetencji społecznych, także w zakresie żadnej ze skal. |