BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje społeczne rodzeństwa osób z autyzmem
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Dorota Danielewicz, Jarosław Rola
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom kompetencji społecznych rodzeństwa osób z autyzmem? Jaki jest poziom zachowań w sytuacjach intymnych u rodzeństwa osób z autyzmem? Jaki jest poziom zachowań manifestowanych w sytuacjach ekspozycji społecznej przez rodzeństwo osób z autyzmem? Jaki jest poziom zachowań w sytuacjach wymagających asertywności u rodzeństwa z autyzmem? Postawiono hipotezę, że dorosłe rodzeństwo osób z autyzmem cechować będą wyższe kompetencje społeczne niż osoby mające zdrowe rodzeństwo. Badaniem objęto 80 osób, które podzielono na grupę eksperymentalną – 24 kobiety oraz 16 mężczyzn mających rodzeństwo z autyzmem – oraz grupę kontrolną – 18 kobiet oraz 22 mężczyzn mających zdrowe rodzeństwo. Wiek badanych wynosił od 18 do 20 lat. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) A. Matczak. W wyniku badania dowiedziono prawidłowości hipotezy o wyższych kompetencjach rodzeństwa osób z autyzmem. Zgodnie z uzyskanym materiałem wszystkie różnice między badanymi grupami były istotne statystycznie. Największą różnicę ujawniono w skali ekspozycji społecznej, w związku z czym stwierdzono wyższą efektywność zachowań u rodzeństwa osób z autyzmem w sytuacjach potencjalnej oceny innych ludzi. Dzięki wyższym wynikom w skali asertywności osoby z grupy eksperymentalnej cechować miała także większa skuteczność w realizowaniu własnych celów i potrzeb. Z kolei na podstawie wyższego poziomu w skali sytuacji intymnych stwierdzono większą zdolność rodzeństwa osób z autyzmem do nawiązywania bliskich kontaktów interpersonalnych.

Autorskie słowa kluczowe: zdrowe rodzeństwo osób z autyzmem, kompetencje społeczne, autyzm
Author's Keywords: normal siblings of people with autism, social competence, autism
Deskryptory TESE: autyzm, kompetencje społeczne, relacje interpersonalne, rodzina, wychowanie w rodzinie
TESE descriptors: autism, social competences, interpersonal relations, family, family education
Publikacje:
  • Danielewicz, D. i Rola, J. (2011). Kompetencje społeczne rodzeństwa osób z autyzmem. Szkoła Specjalna, 1, 32-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"