Tytuł badania: |
Kompetencje społeczne rodzeństwa osób z autyzmem |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Dorota Danielewicz, Jarosław Rola |
Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom kompetencji społecznych rodzeństwa osób z autyzmem? Jaki jest poziom zachowań w sytuacjach intymnych u rodzeństwa osób z autyzmem? Jaki jest poziom zachowań manifestowanych w sytuacjach ekspozycji społecznej przez rodzeństwo osób z autyzmem? Jaki jest poziom zachowań w sytuacjach wymagających asertywności u rodzeństwa z autyzmem? Postawiono hipotezę, że dorosłe rodzeństwo osób z autyzmem cechować będą wyższe kompetencje społeczne niż osoby mające zdrowe rodzeństwo. Badaniem objęto 80 osób, które podzielono na grupę eksperymentalną – 24 kobiety oraz 16 mężczyzn mających rodzeństwo z autyzmem – oraz grupę kontrolną – 18 kobiet oraz 22 mężczyzn mających zdrowe rodzeństwo. Wiek badanych wynosił od 18 do 20 lat. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) A. Matczak. W wyniku badania dowiedziono prawidłowości hipotezy o wyższych kompetencjach rodzeństwa osób z autyzmem. Zgodnie z uzyskanym materiałem wszystkie różnice między badanymi grupami były istotne statystycznie. Największą różnicę ujawniono w skali ekspozycji społecznej, w związku z czym stwierdzono wyższą efektywność zachowań u rodzeństwa osób z autyzmem w sytuacjach potencjalnej oceny innych ludzi. Dzięki wyższym wynikom w skali asertywności osoby z grupy eksperymentalnej cechować miała także większa skuteczność w realizowaniu własnych celów i potrzeb. Z kolei na podstawie wyższego poziomu w skali sytuacji intymnych stwierdzono większą zdolność rodzeństwa osób z autyzmem do nawiązywania bliskich kontaktów interpersonalnych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
zdrowe rodzeństwo osób z autyzmem, kompetencje społeczne, autyzm |
Author's Keywords: |
normal siblings of people with autism, social competence, autism |
Deskryptory TESE: |
autyzm, kompetencje społeczne, relacje interpersonalne, rodzina, wychowanie w rodzinie |
TESE descriptors: |
autism, social competences, interpersonal relations, family, family education |
Publikacje: |
- Danielewicz, D. i Rola, J. (2011). Kompetencje społeczne rodzeństwa osób z autyzmem. Szkoła Specjalna, 1, 32-41.
|