Tytuł badania: |
Overexcitability and creative attitude of gifted student |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 – 2009 |
Badacz: |
Sylwia Bedyńska, Joanna Dreszer, Wiesława Limont, Michael Piechowski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach grantu MNiSzW 1 H01F 094 30; miało ono na celu określenie zależności między różnymi rodzajami nadpobudliwości u uzdolnionych uczniów a postawą twórczą mierzoną Kwestionariuszem Twórczego Zachowania KAHN. Postawiono dwie hipotezy badawcze: uczniowie uzdolnieni poznawczo będą wykazywać nadpobudliwość w zakresie intelektualnym, emocjonalnym i w zakresie wyobraźni; wymienione trzy rodzaje nadpobudliwości będą korelować z wymiarami utożsamianymi z postawą twórczą (nonkonformizm i strategie heurystyczne). Badaniem objęto 208 uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących „Gimnazjum i Liceum Akademickie” w Toruniu (ZSO GiLA). W badaniu zastosowano następujące narzędzia badawcze: kwestionariusz KAHN do pomiaru postawy twórczej, Zaawansowane Matryce Progresywne Ravena (RAMP) do pomiaru sposobu rozumowania, Inwentarz OEQ II do pomiaru nadpobudliwości. Analiza wyników badania wykazała brak korelacji między nadpobudliwością a konformizmem oraz słabą, ujemną korelację między nadpobudliwością wyobraźni a strategią algorytmiczną. Można było zatem przypuszczać, że osoby skłonne do stosowania strategii algorytmicznej wykazywały jednocześnie niski poziom nadpobudliwości w sferze wyobraźni. Duże zdolności poznawcze badanych okazały się dodatnio skorelowane z wyobrażeniową i intelektualną nadpobudliwością oraz ze strategią heurystyczną. Podobna zależność łączyła nadpobudliwość intelektualną, wyobrażeniową i emocjonalną z nonkonformizmem. Choć zarówno intelektualna, jak i wyobrażeniowa nadpobudliwość były dobrymi predykatorami strategii heurystycznej i nonkonformizmu, zależności między tymi czynnikami ujawniały się w nieco odmiennej konfiguracji. W przypadku strategii heurystycznej nadpobudliwość wyobrażeniowa była silniejszym predykatorem, a w przypadku nonkonformizmu była to nadpobudliwość intelektualna. Wyniki badania okazały się zbieżne z wynikami uzyskanymi przez innych badaczy – osoby o wysokim poziomie zdolności poznawczych i twórczych wykazały w porównaniu z osobami o wysokim poziomie zdolności poznawczych wyższy stopień nadpobudliwości intelektualnej oraz w zakresie wyobraźni. |
Deskryptory TESE: |
psychologia, uzdolniony uczeń, zajęcia twórcze, kreatywność, zachowania, gimnazjum, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
psychology, gifted pupil, creative activities, creativity, behaviour, lower secondary, secondary school |
Publikacje: |
- Limont, W., Dreszer, J., Bedyńska, S. i Piechowski, M. (2008). Overexcitability and creative attitude of gifted student. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(7), 93-100.
|