Tytuł badania: |
Jakość usług edukacyjnych w komunikacji marketingowej szkół wyższych w Polsce |
Data: |
2010 |
Badacz: |
Justyna Maciąg |
Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy polskie szkoły wyższe dostarczają studentom informacji o jakości usług edukacyjnych oraz jakiego typu są to informacje. Uwzględniono różne formy deklarowania i potwierdzania jakości świadczonych usług za pośrednictwem stron internetowych (TIK) uczelni, w tym politykę jakości, misję, akredytacje, certyfikaty itp. Badaniem objęto wszystkie polskie uczelnie (N = 411) figurujące na wykazie dostępnym na stronie internetowej MNiSzW (dostęp 22 czerwca 2010 roku). 17% uczelni wyższych nie zamieszczało na swojej stronie internetowej żadnych informacji na temat jakości świadczonych usług edukacyjnych. W dokumentach zamieszczonych na stronie internetowej 58% szkół wyższych nie określało swojego celu jako świadczenia wysokiej jakości usług edukacyjnych. Wiele uczelni nie publikowało swojej misji, założenia zawarte w misji często nie pokrywały się z przyjętymi strategiami jakości czy stosowanymi modelami oceny jakości usług edukacyjnych. 85% uczelni nie zamieszczało informacji na temat wewnętrznego systemu kontrolowania jakości usług. 26% nie zamieściło żadnych informacji o uzyskanych certyfikatach czy akredytacjach. Jedynie 58% szkół wyższych zamieściło na swojej stronie internetowej obligatoryjną akredytację Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Potwierdzono tym samym hipotezę, zgodnie z którą polskie uczelnie wyższe nie udostępniają klientom pełnych informacji na temat jakości kształcenia oraz nie doceniają różnych form deklarowania i potwierdzania jakości usług jako czynnika promocji uczelni. |
Autorskie słowa kluczowe: |
jakość usługi edukacyjnej, komunikacja marketingowa, strona internetowa, Internet, szkolnictwo wyższe |
Deskryptory TESE: |
szkoła wyższa, jakość kształcenia, uniwersytet, Internet, szkolnictwo wyższe, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
higher education, quality of education, universty, Internet, higher education, ICT |
Publikacje: |
- Maciąg, J. (2011). Jakość usług edukacyjnych w komunikacji marketingowej szkół wyższych w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(37), 119-135.
|