Obserwuj
Tytuł badania: |
Jakość snu u śląskich licealistów a ich obowiązki szkolne |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Jadwiga Jośko, Janusz Kasperczyk, Jolanta Kasperczyk, Mirosław Tyrpień |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy powiązania wpływu snu licealistów na osiągnięcia szkolne. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę anonimowej ankiety (w badaniu wykorzystano dwa rodzaje kwestionariuszy: pierwszy zawierał dwie skale – jakości snu JS oraz senności ESS – służące ocenie snu oraz pytanie metryczkowe; drugi – skalę punktową oceniającą pracę ucznia). Próbę badawczą stanowiło 526 uczniów szkół średnich (liceów ogólnokształcących oraz profilowanych) w wieku od 15 do 18 lat (w tym 37,8% stanowili chłopcy, a 62,2% dziewczęta). Ocena senności (ESS) wyniosła dla ogółu ankietowanych 5,9 i była istotnie wyższa u dziewcząt oraz u drugoklasistów. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić także jakość snu (JS) dla ogółu na poziomie 30,7 (również w tej skali wyniki dziewcząt były istotnie wyższe). Zdaniem 38,4% uczniów ich sen nie jest taki, jaki powinien być, a 52,7% deklarowało odczuwanie rano zmęczenia. Analiza danych wykazała, że wartość JS była istotnie skorelowana z wynikami w nauce oraz koncentracją – im wyższa wartość JS (która świadczy o zaburzeniach snu), tym gorsze osiągnięcia szkolne i poziom koncentracji ucznia. Nie stwierdzono związku między wartością ESS a wynikami w nauce, sennością czy koncentracją. |
Autorskie słowa kluczowe: |
bezsenność, młodzież, wyniki w nauce, ESS, JS |
Author's Keywords: |
youth, academic performance |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, dobre samopoczucie, efekt uczenia się, uczenie się, młodzież, szkolnictwo średnie, edukacja, zachowania |
TESE descriptors: |
health, well-being, learning outcome, learning, youth, secondary education, education, behaviour |
Publikacje: |
- Kasperczyk, J., Kasperczyk, J., Tyrpień, M. i Jaśko, J. (2010). Jakość snu u śląskich licealistów a ich obowiązki szkolne. Problemy Higieny i Epidemiologii, 91. Pobrane z http://www.phie.pl/pdf/phe-2010/phe-2010-3-428.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.