BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakość snu u śląskich licealistów a ich obowiązki szkolne
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Jadwiga Jośko, Janusz Kasperczyk, Jolanta Kasperczyk, Mirosław Tyrpień
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy powiązania wpływu snu licealistów na osiągnięcia szkolne. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę anonimowej ankiety (w badaniu wykorzystano dwa rodzaje kwestionariuszy: pierwszy zawierał dwie skale – jakości snu JS oraz senności ESS – służące ocenie snu oraz pytanie metryczkowe; drugi – skalę punktową oceniającą pracę ucznia). Próbę badawczą stanowiło 526 uczniów szkół średnich (liceów ogólnokształcących oraz profilowanych) w wieku od 15 do 18 lat (w tym 37,8% stanowili chłopcy, a 62,2% dziewczęta). Ocena senności (ESS) wyniosła dla ogółu ankietowanych 5,9 i była istotnie wyższa u dziewcząt oraz u drugoklasistów. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić także jakość snu (JS) dla ogółu na poziomie 30,7 (również w tej skali wyniki dziewcząt były istotnie wyższe). Zdaniem 38,4% uczniów ich sen nie jest taki, jaki powinien być, a 52,7% deklarowało odczuwanie rano zmęczenia. Analiza danych wykazała, że wartość JS była istotnie skorelowana z wynikami w nauce oraz koncentracją – im wyższa wartość JS (która świadczy o zaburzeniach snu), tym gorsze osiągnięcia szkolne i poziom koncentracji ucznia. Nie stwierdzono związku między wartością ESS a wynikami w nauce, sennością czy koncentracją.

Autorskie słowa kluczowe: bezsenność, młodzież, wyniki w nauce, ESS, JS
Author's Keywords: youth, academic performance
Deskryptory TESE: zdrowie, dobre samopoczucie, efekt uczenia się, uczenie się, młodzież, szkolnictwo średnie, edukacja, zachowania
TESE descriptors: health, well-being, learning outcome, learning, youth, secondary education, education, behaviour
Publikacje:
  • Kasperczyk, J., Kasperczyk, J., Tyrpień, M. i Jaśko, J. (2010). Jakość snu u śląskich licealistów a ich obowiązki szkolne. Problemy Higieny i Epidemiologii, 91. Pobrane z http://www.phie.pl/pdf/phe-2010/phe-2010-3-428.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"