BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Depresja w szkole – prawda czy mit? Analiza wybranych zmiennych
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Piotr Gindrich
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między wynikami (zarówno wysokimi, jak i przeciętnymi) uzyskiwanymi w przeszłości w szkole podstawowej a odczuwaną depresją. Założono, że czynnikami różnicującymi poziom depresji mogą być płeć, miejsce zamieszkania oraz sytuacja materialna rodziny. Do zebrania materiału posłużono się wywiadem konstrukcji własnej oraz Skalą CES-D (do określenia objawów depresji w percepcji respondentów). W próbie badawczej znalazło się 76 uczniów oraz studentów (w wieku od 14 do 25 lat), których podzielono na dwie grupy: 1) A – grupa osób oceniających swoje osiągnięcia jako przeciętne (ze średnią ocen w przedziale od 3,1 do 4,0; większość grupy stanowili mężczyźni); 2) B – grupa osób oceniających swoje osiągnięcia jako wysokie (ze średnią ocen w przedziale od 4,1 do 5,0; większość grupy stanowiły kobiety). Pod względem miejsca zamieszkania w obu grupach przeważały osoby z miasta. 20% badanych, które uzyskiwały bardzo dobre wyniki w nauce, określiło swoją sytuację materialną jako złą; natomiast 11,45% uznało ją za dobrą. Z kolei badani z grupy A (o przeciętnych wynikach) niemal w połowie (44,44%) postrzegali swoją sytuację jako dobrą, jako złą – jedynie 2,78%. W wyniku badania okazało się, że jedynym wymiarem depresyjnym różnicującym obie grupy badanych była anhedonia (odpowiedzi wskazywały na niekorzyść osób z grupy B). Stwierdzono, że osoby mające przeciętne wyniki w nauce w szkole podstawowej odczuwały dużo rzadziej bezsenność, lęk, brak apetytu, osamotnienie, podejrzliwość i nieufność w stosunku do ludzi, smutek, fatalizm i subiektywny niepokój. Nie zanotowano różnic w odczuwaniu natężenia symptomów depresji między kobietami a mężczyznami. Zaobserwowano natomiast dużo większą (w porównaniu z osobami pochodzącymi z miasta) melancholię u osób o wysokich wynikach w nauce, które mieszkały na wsi.

Deskryptory TESE: osobowość, ocenianie, szkolnictwo podstawowe, uczenie się, szkoła podstawowa, dobre samopoczucie
TESE descriptors: personality, marking, primary education, learning, primary school, well-being
Publikacje:
  • Gindrich, P. (2007). Depresja w szkole – prawda czy mit? Analiza wybranych zmiennych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 27, 123-133.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"