Obserwuj
Tytuł badania: |
Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego |
Instytucja: |
|
Data: |
23 lutego 2010 – 25 czerwca 2010 |
Badacz: |
Emilia Kowalczyk-Rumak, Joanna Urbańska |
Abstrakt: |
Celem badania był monitoring wdrażania podstawy programowej w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach oraz diagnoza stanu wprowadzania podstawy i jego efektywności. Badanie odbywało się w ramach projektu systemowego Wdrożenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Do placówek z województwa mazowieckiego, wytypowanych metodą losową przez Kuratorium Oświaty w Warszawie, skierowano ankiety badawcze. Łącznie w badaniu wzięło udział 558 placówek. Wypełnianie ankiet odbyło się na platformie internetowej: www.monitorowanie.podstawaprogramowa.edu.pl. Pytania badawcze dotyczyły sposobu zapoznawania się z nową podstawą programową w danej szkole/placówce, zastosowanych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych, pomocnych przy wdrażaniu podstawy programowej, oczekiwanego wsparcia ze strony kuratorium. Dane pozyskane w wyniku badania zostały podzielone ze względu na typy szkół, tzn.: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja. Jeśli chodzi o sposoby zapoznawania się z podstawą programową, najczęściej czyniono to indywidualnie (ponad 90% wskazań we wszystkich trzech typach placówek). W zespołach nauczycielskich zapoznawano się z podstawą programową według wskazań 41,05% nauczycieli przedszkoli, 54,35% nauczycieli szkół podstawowych i 61,80% nauczycieli gimnazjów. Wnioski z badania pozwoliły na sporządzenie rekomendacji dla kuratorium oświaty w zakresie wsparcia dyrekcji szkół we wdrażaniu nowej podstawy programowej. |
Deskryptory TESE: |
program nauczania, ewaluacja, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkoła podstawowa, gimnazjum, kształcenie ogólne, placówka przedszkolna, placówka edukacyjna, wiek wstępowania do szkoły |
TESE descriptors: |
curriculum, evaluation, transition from pre-primary to primary education, primary school, lower secondary, general education, pre-primary institution, educational institution, school starting age |
Publikacje: |
- Kowalczyk-Rumak, E. i Urbańska, J. (oprac.). (2010). Raport z przebiegu i wyników monitorowania wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego wraz z wnioskami i rekomendacjami. Pobrane z http://kuratorium.jskinternet.pl/pl/dyrektor-i-nauczyciele/badaniaanalizy/1056,Raport-z-przebiegu-i-wynikow-monitorowania-wdrazania-podstawy-programowej-wychow.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.