BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego
Instytucja:
Data: 23 lutego 2010 – 25 czerwca 2010
Badacz: Emilia Kowalczyk-Rumak, Joanna Urbańska
Abstrakt:

Celem badania był monitoring wdrażania podstawy programowej w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach oraz diagnoza stanu wprowadzania podstawy i jego efektywności. Badanie odbywało się w ramach projektu systemowego Wdrożenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Do placówek z województwa mazowieckiego, wytypowanych metodą losową przez Kuratorium Oświaty w Warszawie, skierowano ankiety badawcze. Łącznie w badaniu wzięło udział 558 placówek. Wypełnianie ankiet odbyło się na platformie internetowej: www.monitorowanie.podstawaprogramowa.edu.pl. Pytania badawcze dotyczyły sposobu zapoznawania się z nową podstawą programową w danej szkole/placówce, zastosowanych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych, pomocnych przy wdrażaniu podstawy programowej, oczekiwanego wsparcia ze strony kuratorium. Dane pozyskane w wyniku badania zostały podzielone ze względu na typy szkół, tzn.: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja. Jeśli chodzi o sposoby zapoznawania się z podstawą programową, najczęściej czyniono to indywidualnie (ponad 90% wskazań we wszystkich trzech typach placówek). W zespołach nauczycielskich zapoznawano się z podstawą programową według wskazań 41,05% nauczycieli przedszkoli, 54,35% nauczycieli szkół podstawowych i 61,80% nauczycieli gimnazjów. Wnioski z badania pozwoliły na sporządzenie rekomendacji dla kuratorium oświaty w zakresie wsparcia dyrekcji szkół we wdrażaniu nowej podstawy programowej.

Deskryptory TESE: program nauczania, ewaluacja, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkoła podstawowa, gimnazjum, kształcenie ogólne, placówka przedszkolna, placówka edukacyjna, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: curriculum, evaluation, transition from pre-primary to primary education, primary school, lower secondary, general education, pre-primary institution, educational institution, school starting age
Publikacje:
  • Kowalczyk-Rumak, E. i Urbańska, J. (oprac.). (2010). Raport z przebiegu i wyników monitorowania wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego wraz z wnioskami i rekomendacjami. Pobrane z http://kuratorium.jskinternet.pl/pl/dyrektor-i-nauczyciele/badaniaanalizy/1056,Raport-z-przebiegu-i-wynikow-monitorowania-wdrazania-podstawy-programowej-wychow.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"