Abstrakt: |
Celem badania było monitorowanie samodzielności poznawczej uczniów Gimnazjum Samorządowego nr 1 w Bolesławcu. Wykorzystano w nim kwestionariusze ankiety skierowane do uczniów i nauczycieli, każdy składający się z pięciu pytań. Badaniem objęto łącznie 185 spośród 219 uczniów klas pierwszych oraz 19 nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie najczęściej poszukiwali nowych informacji za pośrednictwem książek (68%). W zakresie swojego ulubionego przedmiotu gimnazjaliści lokowali się najczęściej na wyższych poziomach samodzielności – 42% twierdziło, że sami zadają pytania; 36% zadawało pytania samodzielnie i samodzielnie potrafiło szukać na nie odpowiedzi. Tylko 22% uznało, że odpowiadają tylko na pytania nauczyciela. 46% uczniów uważało ponadto, że często potrafili samodzielnie zdobywać nowe informacje. Wśród bodźców motywujących uczniów do poszukiwania nowych wiadomości najczęściej wskazywano na ciekawość (40%). Nauczyciele, którzy chcieliby wspierać uczniów w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, powinni zdaniem badanych wykorzystywać do tego celu prace domowe (28%), prowadzić atrakcyjniejsze zajęcia (21%), ewentualnie nie robić nic (20%). Nauczyciele okazali się bardziej sceptyczni od uczniów w kwestii oceny ich samodzielności poznawczej. Uznali, że rzadko lub wcale nie pracuje samodzielnie aż 41% uczniów, choć jedynie 7% uczniów oceniło się tak samo. Stwierdzili ponadto, że 59% gimnazjalistów potrafi jedynie odpowiadać na pytania stawiane przez nauczyciela. Podobnie jak uczniowie wśród motywów samodzielnego zdobywania wiedzy nauczyciele wymienili głównie ciekawość (39%), przy czym wskazali również na motywację zewnętrzną (32%). Zachęcanie do samodzielności poznawczej uczniów utożsamiali przede wszystkim z metodami aktywizującymi (37%). |
Publikacje: |
- Janowicz, J. (2001). Monitorowanie samodzielności poznawczej uczniów gimnazjum (2). Dyrektor Szkoły, 3, 28-31.
- Janowicz, J. (2001). Monitorowanie samodzielności poznawczej uczniów gimnazjum (1). Dyrektor Szkoły, 1, 34-38.
|