BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Monitorowanie samodzielności poznawczej uczniów gimnazjum
Data: [2000]
Badacz: Jerzy Janowicz
Abstrakt:

Celem badania było monitorowanie samodzielności poznawczej uczniów Gimnazjum Samorządowego nr 1 w Bolesławcu. Wykorzystano w nim kwestionariusze ankiety skierowane do uczniów i nauczycieli, każdy składający się z pięciu pytań. Badaniem objęto łącznie 185 spośród 219 uczniów klas pierwszych oraz 19 nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie najczęściej poszukiwali nowych informacji za pośrednictwem książek (68%). W zakresie swojego ulubionego przedmiotu gimnazjaliści lokowali się najczęściej na wyższych poziomach samodzielności – 42% twierdziło, że sami zadają pytania; 36% zadawało pytania samodzielnie i samodzielnie potrafiło szukać na nie odpowiedzi. Tylko 22% uznało, że odpowiadają tylko na pytania nauczyciela. 46% uczniów uważało ponadto, że często potrafili samodzielnie zdobywać nowe informacje. Wśród bodźców motywujących uczniów do poszukiwania nowych wiadomości najczęściej wskazywano na ciekawość (40%). Nauczyciele, którzy chcieliby wspierać uczniów w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, powinni zdaniem badanych wykorzystywać do tego celu prace domowe (28%), prowadzić atrakcyjniejsze zajęcia (21%), ewentualnie nie robić nic (20%). Nauczyciele okazali się bardziej sceptyczni od uczniów w kwestii oceny ich samodzielności poznawczej. Uznali, że rzadko lub wcale nie pracuje samodzielnie aż 41% uczniów, choć jedynie 7% uczniów oceniło się tak samo. Stwierdzili ponadto, że 59% gimnazjalistów potrafi jedynie odpowiadać na pytania stawiane przez nauczyciela. Podobnie jak uczniowie wśród motywów samodzielnego zdobywania wiedzy nauczyciele wymienili głównie ciekawość (39%), przy czym wskazali również na motywację zewnętrzną (32%). Zachęcanie do samodzielności poznawczej uczniów utożsamiali przede wszystkim z metodami aktywizującymi (37%).

Deskryptory TESE: kompetencja uczenia się, samodzielne uczenie się, samoocena, gimnazjum, uczeń, nauczyciel przedmiotu
TESE descriptors: learning to learn, independent learning, self-evaluation, lower secondary, pupil, specialist teacher
Publikacje:
  • Janowicz, J. (2001). Monitorowanie samodzielności poznawczej uczniów gimnazjum (2). Dyrektor Szkoły, 3, 28-31.
  • Janowicz, J. (2001). Monitorowanie samodzielności poznawczej uczniów gimnazjum (1). Dyrektor Szkoły, 1, 34-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"