Abstrakt: |
Przedmiotem badania było monitorowanie pracy szkół przez jednostki samorządu terytorialnego. Skupiono się na kwestiach dotyczących: wykorzystania przez szkoły przypadających na uczniów godzin wpisanych do ramowych planów nauczania, wykorzystania przez szkoły dodatkowych godzin przyznawanych przez JST ponad wielkości wynikające z ramowych planów nauczania, tworzenia przez JST własnych standardów zatrudnienia obsługi i administracji oraz nauczycieli wsparcia, a także analiz wykorzystania zasobów istniejących w szkołach, reakcji JST na wprowadzenie obowiązkowych dodatkowych godzin do realizacji przez nauczycieli – tak zwanych godzin karcianych (monitorowanie zajęć, oszczędności na skutek ich wprowadzenia, inne decyzje z nimi związane), opinii lokalnych społeczności, w tym rodziców, i ich wpływu na lokalną politykę oświatową, oceny efektywności doskonalenia i dokształcania nauczycieli, wpływu samorządu na doskonalenie i dokształcanie nauczycieli. Badaniem objęto 28 samorządów różnych typów z dwóch województw (wielkopolskie, dolnośląskie). Ankiety rozesłano do dyrektorów szkół oraz pracowników wydziałów oświaty w JST. Analizie poddano łącznie 78 ankiet. Przeprowadzono także wywiady pogłębione z wybranymi dyrektorami szkół i pracownikami wydziałów oświatowych w 15 jednostkach. Ani jedna JST z województwa wielkopolskiego nie zadeklarowała monitorowania zajęć; w województwie dolnośląskim monitorowanie zajęć zadeklarowali dwaj pracownicy z jednej gminy i jednego powiatu. Inny był odsetek odpowiedzi dyrektorów dotyczący tej kwestii. Monitorowanie zajęć przez JST zadeklarowało z województwa wielkopolskiego: dwóch dyrektorów z gminy, sześciu z miasta i dwóch z powiatu; z województwa dolnośląskiego: pięciu dyrektorów z gminy, 19 z miasta i 10 z powiatu. W opinii dyrektorów szkół faktyczną realizację zajęć monitoruje się w oparciu o: analizę arkuszy organizacyjnych (gminy: 0 z WLKP, dwie odpowiedzi z DLN; miasto: cztery odpowiedzi z WLKP, sześć z DLN; powiat: 0 z WLKP, trzy z DLN); dzienniki zajęć, karty nadgodzin, sprawozdania (gmina: dwie z WLKP, jedna z DLN; miasto: trzy z WLKP, 13 z DLN; powiat: jedna z WLKP, jedna z DLN); kontrolę finansową (gmina: 0 z WLKP, dwie z DLN; miasto: 0 z WLKP, trzy z DLN; powiat: 0 z WLKP, dwie z DLN). |