BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem umysłowym jako czynnik determinujący ich marginalizację
Data: [2012]
Badacz: Zenon Gajdzica
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu dystansu społecznego do osób upośledzonych w grupie 100 studentów pierwszego semestru pedagogiki, czyli osób, które nie przeszły jeszcze kursu programowego z pedagogiki specjalnej. Respondenci pochodzili z dwóch środowisk – wielokulturowego (powiaty cieszyński, pszczyński i bielski) oraz monokulturowego (powiaty sosnowiecki, będziński i zawierciański). Założono, że rodzaj środowiska kulturowego będzie warunkował poziom dystansu społecznego wykazywanego przez badanych. Środowisko wielokulturowe jako dające więcej okazji do kontaktów z Innym miałoby ten dystans zmniejszać poprzez zwiększenie gotowości do akceptacji odmienności postaw i systemów wartości. Odwrotna zależność miała z kolei cechować pochodzenie ze środowiska jednolitego kulturowo. W badaniu zastosowano skalę E. Bogardusa do pomiaru skłonności ludzi do uczestniczenia w stosunkach społecznych z innymi grupami ludzi. Wyniki badania ujawniły stosunkowo niewielki dystans respondentów do osób upośledzonych umysłowo. Ogółem 64% badanych wyraziło w sposób zdecydowany akceptację osoby upośledzonej umysłowo jako członka rodziny, a 32% zaznaczyły odpowiedź: raczej tak. Studenci ze środowiska wielokulturowego częściej wybierali odpowiedź zdecydowanie tak niż raczej tak, odwrotnie studenci ze środowiska monokulturowego. Różnice między dystansem obu grup wobec niepełnosprawnych rosły wraz ze wzrostem intensyfikacji zawartej w pytaniach o bliskość kontaktu, co obrazowały odpowiedzi na pytanie o akceptację budowy w bliskim sąsiedztwie domu pomocy społecznej dla osób z upośledzeniem umysłowym.

Author's Keywords: social distance, marginalization, mental retardation/intellectual disability
Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, upośledzenie, student, zachowania społeczne, wykluczenie społeczne
TESE descriptors: interpersonal relations, disability, student, social behaviour, social exclusion
Publikacje:
  • Gajdzica, Z. (2012). Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem umysłowym jako czynnik determinujący ich marginalizację. Chowanna, 1(38), 83-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"