BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego
Instytucja:
Data: listopad 2010 – marzec 2011
Badacz: Anna Brzezińska, Magdalena Czub, Natalia Ożadowicz
Abstrakt:

Badanie dotyczyło związków między wybranymi czynnikami podmiotowymi i kontekstowymi a strategią adaptacji dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Pytano o: poziom rozwoju psychoruchowego dzieci; strategie adaptacji w pierwszym półroczu pobytu w przedszkolu; związek rozwoju psychoruchowego dziecka ze stosowaną strategią adaptacji; zróżnicowanie strategii ze względu na takie czynniki jak wiek i płeć dziecka, wykształcenie rodziców, liczba dzieci i pozycja dziecka w rodzinie, miejsce zamieszkania, uczęszczanie do żłobka. W badaniu zastosowano następujące narzędzia badawcze: Orientacyjny test psychoruchowego rozwoju dziecka (Denver Development Screening Test – DDST) oraz Kwestionariusz strategii adaptacji (KSA) własnej konstrukcji. Kartę DDST wypełniono na podstawie obserwacji i badań dzieci oraz wywiadów z ich nauczycielkami w listopadzie i grudniu 2010 roku. Kwestionariusz KSA wypełniały same nauczycielki pomiędzy styczniem a marcem 2011 roku. Badaniem objęto łącznie 40 dzieci, w tym 18 dziewczynek i 22 chłopców w wieku trzech lat (34-46 miesięcy). Najliczniejszą grupę stanowiły dzieci posiadające rodzeństwo i zajmujące pozycję najmłodszych w rodzinie. Większość nie miała doświadczeń z innymi instytucjami opiekuńczymi. 47% matek miało wykształcenie wyższe, a 32% średnie. Podobny rozkład wykształcenia dotyczył ojców. 26 badanych mieszkało na wsi w bliskiej odległości od dużego miasta. Pozostali mieszkali w małym mieście. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci po półrocznym pobycie w przedszkolu prezentowały różne sposoby funkcjonowania. Wyodrębniono trzy rodzaje strategii adaptacyjnych występujących wśród dzieci: adaptację twórczą (37,5%), lękową (37,5%) oraz indyferentną (25%). W procesie pozytywnej adaptacji szczególną rolę pełniły wiek i poziom ogólnego rozwoju dziecka – im dzieci były starsze i bardziej rozwinięte, tym częściej stosowały adaptację twórczą. Dzieci młodsze przeważały w grupie lękowej pomimo przeciętnego poziomu rozwoju psychosomatycznego, który dawał im odpowiednie zasoby do pomyślnego przystosowania się do nowej sytuacji. Z kolei w grupie dzieci stosujących strategię indyferentną znalazły się osoby nieco starsze od grupy lękowej i nieco młodsze od grupy twórczej; cechował je bardzo niski poziom realizacji zadań rozwojowych we wszystkich badanych sferach, szczególnie zaś w zakresie lokomocji i mowy. Rodzice większości badanych z tej grupy mieli wykształcenie zawodowe i średnie.

Autorskie słowa kluczowe: rozwój, dziecko, strategia adaptacji, środowisko przedszkolne, przystosowanie
Author's Keywords: development, child, strategy of adaptation, kindergarten environment, adjustment
Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, rozwój motoryczny
TESE descriptors: pre-primary education, social behaviour, interpersonal relations, child development, cognitive development, motor development
Publikacje:
  • Brzezińska, A.I., Czub, M. i Ożadowicz, N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4, 5-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"