Tytuł badania: |
Adaptacja polskich gimnazjalistów do warunków życia i edukacji w Irlandii |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Joanna Augustyniak |
Abstrakt: |
Głównym celem badania była charakterystyka procesu adaptacji polskich uczniów do warunków życia i edukacji w Irlandii. Cele szczegółowe stanowiły m.in. analiza kultury irlandzkiej, jej obyczajowości i zwyczajów, ocena różnic występujących między polską a irlandzką kulturą, a także opis systemu szkolnictwa w Irlandii. W trakcie badania sformułowano następujące pytania: w jaki sposób dokonuje się integracja polsko-irlandzka; jakie są ogniwa procesu adaptacji polskiej młodzieży mieszkającej w Irlandii; w jaki sposobów przebiega proces internalizacji norm, reguł oraz przystosowania się do obcej kultury poprzez modelowanie. Badanie miało charakter jakościowy, wykorzystano w nim wywiad etnograficzny, który przeprowadzono w grupach od pięciu do siedmiu osób. Próbę stanowiła młodzież gimnazjalna na poziomie secondary school w Irlandii (klasy I-III). Ponadto wywiadem objęto także nauczycieli pracujących w klasach wielokulturowych (wywiad indywidualny) oraz rodziców dzieci uczących się w irlandzkich szkołach (wywiad pisemny). Terenem badania było sześć szkół w Galway w Irlandii oraz pięć Szkolnych Punktów Konsultacyjnych Zespołu Szkół dla Dzieci Polskich Czasowo Przebywających za Granicą przy Ambasadzie RP w Dublinie (tzw. szkoły weekendowe lub sobotnie) z siedzibą w Cavan, Dublinie, Cork, Limerick i Waterford. Na podstawie zgromadzonych danych wykazano, że adaptacja do kultury w porównaniu z integracją z grupą rówieśniczą przebiegała znacznie sprawniej. W przypadku akceptacji warunków dydaktycznych i wychowawczych szkoły uzyskany materiał ujawnił bardzo pomyślny charakter adaptacji. Najgorszy przebieg przystosowania odnotowano w zakresie integracji z rówieśnikami. W wyniku zrealizowanego badania stwierdzono konieczność przeprowadzenia dodatkowej analizy czynników utrudniających adaptację polskiej młodzieży do irlandzkiej grupy rówieśniczej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
emigracja Polaków do Irlandii, adaptacja, teoria społecznego uczenia się A. Bandury, pedagogika międzykulturowa, badania etnograficzne |
Author's Keywords: |
emigration of Poles to Ireland, adaptation, social learning theory of Bandura A., intercultural education, ethnographic research |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, uczeń, integracja społeczna, zachowania społeczne, informacja dla rodziców, imigrant |
TESE descriptors: |
lower secondary, pupil, social integration, social behaviour, information to parents, immigrant |
Publikacje: |
- Augustyniak, J. (2012). Adaptacja polskich gimnazjalistów do warunków życia i edukacji w Irlandii. Raport z badań. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych, 9, 51-69.
|