BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Adaptacja polskich gimnazjalistów do warunków życia i edukacji w Irlandii
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Joanna Augustyniak
Abstrakt:

Głównym celem badania była charakterystyka procesu adaptacji polskich uczniów do warunków życia i edukacji w Irlandii. Cele szczegółowe stanowiły m.in. analiza kultury irlandzkiej, jej obyczajowości i zwyczajów, ocena różnic występujących między polską a irlandzką kulturą, a także opis systemu szkolnictwa w Irlandii. W trakcie badania sformułowano następujące pytania: w jaki sposób dokonuje się integracja polsko-irlandzka; jakie są ogniwa procesu adaptacji polskiej młodzieży mieszkającej w Irlandii; w jaki sposobów przebiega proces internalizacji norm, reguł oraz przystosowania się do obcej kultury poprzez modelowanie. Badanie miało charakter jakościowy, wykorzystano w nim wywiad etnograficzny, który przeprowadzono w grupach od pięciu do siedmiu osób. Próbę stanowiła młodzież gimnazjalna na poziomie secondary school w Irlandii (klasy I-III). Ponadto wywiadem objęto także nauczycieli pracujących w klasach wielokulturowych (wywiad indywidualny) oraz rodziców dzieci uczących się w irlandzkich szkołach (wywiad pisemny). Terenem badania było sześć szkół w Galway w Irlandii oraz pięć Szkolnych Punktów Konsultacyjnych Zespołu Szkół dla Dzieci Polskich Czasowo Przebywających za Granicą przy Ambasadzie RP w Dublinie (tzw. szkoły weekendowe lub sobotnie) z siedzibą w Cavan, Dublinie, Cork, Limerick i Waterford. Na podstawie zgromadzonych danych wykazano, że adaptacja do kultury w porównaniu z integracją z grupą rówieśniczą przebiegała znacznie sprawniej. W przypadku akceptacji warunków dydaktycznych i wychowawczych szkoły uzyskany materiał ujawnił bardzo pomyślny charakter adaptacji. Najgorszy przebieg przystosowania odnotowano w zakresie integracji z rówieśnikami. W wyniku zrealizowanego badania stwierdzono konieczność przeprowadzenia dodatkowej analizy czynników utrudniających adaptację polskiej młodzieży do irlandzkiej grupy rówieśniczej.

Autorskie słowa kluczowe: emigracja Polaków do Irlandii, adaptacja, teoria społecznego uczenia się A. Bandury, pedagogika międzykulturowa, badania etnograficzne
Author's Keywords: emigration of Poles to Ireland, adaptation, social learning theory of Bandura A., intercultural education, ethnographic research
Deskryptory TESE: gimnazjum, uczeń, integracja społeczna, zachowania społeczne, informacja dla rodziców, imigrant
TESE descriptors: lower secondary, pupil, social integration, social behaviour, information to parents, immigrant
Publikacje:
  • Augustyniak, J. (2012). Adaptacja polskich gimnazjalistów do warunków życia i edukacji w Irlandii. Raport z badań. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych, 9, 51-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"