Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii rodziców na temat edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz określenie uwarunkowań zadowolenia rodziców ze szkoły. Sondaż przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-warstwowej rodziców dzieci urodzonych w latach 2004-2007, a więc trzy-, cztero-, pięcio- i sześciolatków. Wypowiedzi rodziców odnosiły się również do sytuacji starszego rodzeństwa dzieci z wymienionych grup wiekowych. W badaniu zastosowano wywiad kwestionariuszowy wspomagany komputerowo (CAPI). Objęto nim w sumie 1548 respondentów, w tym 1261 matek, 256 ojców i 32 opiekunów prawnych dziecka. Średni wiek badanych wyniósł 24,5. 629 osób miało przynajmniej jedno dziecko uczące się w szkole podstawowej w czasie przeprowadzenia badania (średnia wieku – 35,8 roku). Wyniki badania ujawniły brak związku między wiekiem i miejscem zamieszkania respondentów a ich zadowoleniem ze szkoły. W związku z tym, że kobiety stanowiły 82,7% badanych, a osoby znajdujące się w związku małżeńskim 89,5% próby, zrezygnowano z analizy wpływu płci i stanu cywilnego. Stwierdzono istotną, lecz słabą zależność między poziomem zadowolenia ze szkoły a wykształceniem badanych. Różnice pojawiły wyłącznie między rodzicami o najniższym wykształceniu a wszystkimi pozostałymi. Respondenci z wykształceniem zawodowym i niższym okazali się wykazywać wyższy stopień zadowolenia ze szkoły niż lepiej wykształceni rodzice. Stwierdzono zależność między sposobem organizacji pracy szkoły a zadowoleniem ze szkoły w grupie rodziców pochodzących z miasta – zadowolenie tej grupy respondentów wiązało się silnie z prowadzeniem zajęć poza szkołą. W grupie rodziców pochodzących ze wsi związki te były słabsze. Ujemny związek łączył zadowolenie ze szkoły z utraceniem zapału do nauki przez dziecko niezależnie od miejsca zamieszkania. W grupie rodziców z miasta zadowolenie ze szkoły było najsilniej warunkowane przez odpowiednie podejście nauczyciela zachęcającego dzieci do chodzenia do szkoły, a w grupie rodziców ze wsi – przez chęć uczestniczenia dziecka w zajęciach szkolnych. Analiza czynnikowa stwierdzeń dotyczących sposobu organizacji pracy szkoły ujawniła, że rodzice ze wsi rzadziej dostrzegali działania szkoły związane z zajęciami dodatkowymi (basen, opieka nad dziećmi z dysleksją itp.), co wiązać można było z ograniczoną dostępnością tego typu zajęć na terenach wiejskich. Analizy regresji ujawniły, że z pięciu wyróżnionych czynników wpływających na zadowolenie rodziców ze szkoły istotnym predykatorem zadowolenia była jedynie motywacja dziecka do nauki. Bez znaczenia okazały się aktywne formy zajęć, dydaktyka, relacje z rówieśnikami oraz zajęcia dodatkowe. |