BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane uwarunkowania zadowolenia ze szkoły rodziców dzieci uczących się w szkołach podstawowych
Instytucja:
Data: kwiecień 2011 – maj 2011
Badacz: Radosław Kaczan, Piotr Rycielski, Olga Wasilewska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii rodziców na temat edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz określenie uwarunkowań zadowolenia rodziców ze szkoły. Sondaż przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-warstwowej rodziców dzieci urodzonych w latach 2004-2007, a więc trzy-, cztero-, pięcio- i sześciolatków. Wypowiedzi rodziców odnosiły się również do sytuacji starszego rodzeństwa dzieci z wymienionych grup wiekowych. W badaniu zastosowano wywiad kwestionariuszowy wspomagany komputerowo (CAPI). Objęto nim w sumie 1548 respondentów, w tym 1261 matek, 256 ojców i 32 opiekunów prawnych dziecka. Średni wiek badanych wyniósł 24,5. 629 osób miało przynajmniej jedno dziecko uczące się w szkole podstawowej w czasie przeprowadzenia badania (średnia wieku – 35,8 roku). Wyniki badania ujawniły brak związku między wiekiem i miejscem zamieszkania respondentów a ich zadowoleniem ze szkoły. W związku z tym, że kobiety stanowiły 82,7% badanych, a osoby znajdujące się w związku małżeńskim 89,5% próby, zrezygnowano z analizy wpływu płci i stanu cywilnego. Stwierdzono istotną, lecz słabą zależność między poziomem zadowolenia ze szkoły a wykształceniem badanych. Różnice pojawiły wyłącznie między rodzicami o najniższym wykształceniu a wszystkimi pozostałymi. Respondenci z wykształceniem zawodowym i niższym okazali się wykazywać wyższy stopień zadowolenia ze szkoły niż lepiej wykształceni rodzice. Stwierdzono zależność między sposobem organizacji pracy szkoły a zadowoleniem ze szkoły w grupie rodziców pochodzących z miasta – zadowolenie tej grupy respondentów wiązało się silnie z prowadzeniem zajęć poza szkołą. W grupie rodziców pochodzących ze wsi związki te były słabsze. Ujemny związek łączył zadowolenie ze szkoły z utraceniem zapału do nauki przez dziecko niezależnie od miejsca zamieszkania. W grupie rodziców z miasta zadowolenie ze szkoły było najsilniej warunkowane przez odpowiednie podejście nauczyciela zachęcającego dzieci do chodzenia do szkoły, a w grupie rodziców ze wsi – przez chęć uczestniczenia dziecka w zajęciach szkolnych. Analiza czynnikowa stwierdzeń dotyczących sposobu organizacji pracy szkoły ujawniła, że rodzice ze wsi rzadziej dostrzegali działania szkoły związane z zajęciami dodatkowymi (basen, opieka nad dziećmi z dysleksją itp.), co wiązać można było z ograniczoną dostępnością tego typu zajęć na terenach wiejskich. Analizy regresji ujawniły, że z pięciu wyróżnionych czynników wpływających na zadowolenie rodziców ze szkoły istotnym predykatorem zadowolenia była jedynie motywacja dziecka do nauki. Bez znaczenia okazały się aktywne formy zajęć, dydaktyka, relacje z rówieśnikami oraz zajęcia dodatkowe.

Autorskie słowa kluczowe: satysfakcja rodziców ze szkoły, postawy rodziców wobec szkoły, ocena pracy szkoły
Author's Keywords: parental satisfaction with school, parental attitudes towards school, school work evaluation
Deskryptory TESE: postawa, szkoła podstawowa, rodzice, miejsce zamieszkania, obszar miejski, obszar wiejski, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, relacja rodzice – szkoła
TESE descriptors: attitude, primary school, parents, place of residence, urban area, rural area, school starting age, transition from pre-primary to primary education, parent-school relation
Publikacje:
  • Kaczan, R., Rycielski, P. i Wasilewska, O. (2012). Wybrane uwarunkowania zadowolenia ze szkoły rodziców dzieci uczących się w szkołach podstawowych. Edukacja, 4, 84-99.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"