BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Relacje rówieśnicze w doświadczeniach uczniów szkół różnych szczebli
Projekt badawczy:
  • Studenci pierwszego roku UAM 2005-2006/10. Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji a zmiany zasobowe jego kapitału w warunkach szkoły wyższej
Instytucja:
Data: październik 2005 – grudzień 2005
Badacz: Ewa Bochno, Ireneusz Bochno, Maria Dudzikowa, Anita Famuła-Jurczak, Sylwia Jaskulska, Karina Knasiecka-Falbierska, Mateusz Marciniak, Ewa Tłuczek-Tadla, Renata Wawrzyniak-Beszterda
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło przedstawienie wizerunku relacji rówieśniczych w szkołach trzech etapów kształcenia (podstawowej, gimnazjum oraz liceum). Badaniem objęto 1430 studentów pierwszego roku wszystkich wydziałów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Do zebrania materiału badawczego zastosowano technikę ankiety. Opisując relacje rówieśnicze, posłużono się następującymi zmiennymi: poczucie stopnia wsparcia ze strony rówieśników; stopień zaangażowania we wspólną klasową aktywność; poczucie stopnia bezpieczeństwa/zagrożenia w relacjach rówieśniczych; stopień przestrzegania zasad kultury bycia w relacjach rówieśniczych; rodzaj atmosfery w klasie. W wyniku badania stwierdzono, że respondenci częściej doświadczali, niż nie doświadczali, akceptacji ze strony rówieśników. Największy stopień akceptacji występował podczas nauki w liceum, z kolei najmniejszy – w gimnazjum. Wykazano, że w każdym kolejnym etapie kształcenia rosło zaangażowanie w naukową współpracę w klasie; zgodnie z odpowiedziami badanych studentów w szkole podstawowej 6 na 10 osób doznawało takiej współpracy, w gimnazjum – blisko 7 na 10, a w liceum 8 na 10. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że poczucie zagrożenia przemocą rówieśniczą było największe w gimnazjum. Dowiedziono również, że w szkole podstawowej badani częściej nie doświadczali, niż doświadczali, w swoich klasach przestrzegania zasad niewyśmiewania i nieupokarzania innych. Wykazano ponadto, że zasady dobrego zachowania towarzyszyły w relacjach badanych przede wszystkim w liceum (ich przestrzegania doświadczyły wtedy trzy czwarte studentów; w szkole podstawowej – połowa badanych, natomiast w gimnazjum zaledwie jedna trzecia). Określając atmosferę w klasie respondenci, mogli przyporządkować jej dwa określenia: luz oraz szpan. Nieprzejmowanie się cechowało przede wszystkim uczniów gimnazjum, z kolei wywyższania się badani częściej nie doświadczali, niż doświadczali, na każdym etapie kształcenia.

Deskryptory TESE: atmosfera w klasie, relacje interpersonalne, uczeń, kompetencje społeczne, zachowania
TESE descriptors: classroom climate, interpersonal relations, pupil, social competences, behaviour
Publikacje:
  • Bochno, E. (2011). Relacje rówieśnicze w doświadczeniach uczniów szkół różnych szczebli. Edukacja, 1, 77-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"