BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzi po zmianie. Wartości i orientacje życiowe młodych Polaków
Instytucja:
Data: maj 2011 – czerwiec 2011
Badacz: Barbara Galas
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu scharakteryzowania sytuacji młodych ludzi w Polsce po przemianie systemowej. Próbę badawczą stanowiła grupa 850 osób w wieku od 18 do 20 lat, uczęszczająca do różnych typów szkół oraz wywodząca się z różnych społeczności lokalnych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety. Analiza danych pozwoliła stwierdzić, że spośród kilkunastu różnych wartości do wyboru pierwsze miejsce w opinii młodzieży zajęły miłość i szczęście osobiste (zdecydowane tak wyraziło 79% respondentów). Wykazano, że pragnieniem młodych ludzi były radość i spełnienie potrzeby bliskości, a także zaufania w rodzinie, w związku z tym na drugim miejscu w systemie wartości znalazło się udane życie rodzinne (75%). W dalszej kolejności badani wskazali wiedzę, wykształcenie i pracę zawodową (62,5%); wartości moralne (co tłumaczono efektem ustabilizowania reguł życia społecznego po okresie chaosu oraz prawdopodobnym efektem edukacji normatywnej – 61,5%); zdrowie, kondycję i sport (56%); spokojne życie (54%) oraz podróże, wygodne, pełne wrażeń życie (50%). Wartościami średnio cenionymi okazały się awans, stanowisko (40%); majątek (39%); wartości kultury, sztuka, muzyka (37%) oraz wiara, religia (37%). Za najmniej cenione uznano karierę, sławę oraz sukces (33%), a także zaangażowanie społeczne (20%). Na podstawie przeprowadzonego badania stwierdzono pragmatyczne nastawienie młodzieży na realizację wartości materialnych. Sformułowano hipotezę o większej skłonności podejmowania pracy przez młodych ludzi w korporacjach niż zakładanie własnych firm. Zwrócono uwagę na wysoką pozycję wartości moralnych, która może świadczyć o deficycie tych wartości i kryzysie normatywności. Zaniepokojenie natomiast może budzić niska ranga wartości zaangażowania społecznego w systemie badanej młodzieży.

Deskryptory TESE: sytuacja polityczna, postawa, wartości obywatelskie, kompetencje społeczne, dobre samopoczucie, relacje interpersonalne, planowanie
TESE descriptors: political situation, attitude, civic values, social competences, well-being, interpersonal relations, planning
Publikacje:
  • Galas, B. (2011). Młodzi po zmianie. Wartości i orientacje życiowe młodych Polaków. Nowa Szkoła, 10, 17-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"