Obserwuj
Tytuł badania: |
Wiktymizacja wychowanków domów dziecka |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 |
Badacz: |
Monika Sajkowska |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza doświadczeń wychowanków domów dziecka, którzy zetknęli się ze zjawiskiem przemocy i wykorzystywania seksualnego, jak również ocena stopnia przygotowania wychowawców w placówkach do sprostania tym problemom. Badanie przeprowadzono w ramach programu Przywróć dzieciństwo, realizowanego przez Fundację Przyjaciółka, Fundację Oriflame Dzieciom oraz World Childhood Foundation. W badaniu przy pomocy techniki CAPI (wychowankowie) oraz metody ankiety wypełnianej indywidualnie przez respondenta wzięło udział 39 domów dziecka. Łącznie przebadano 495 wychowanków w wieku 15-18 lat. Kwestionariusz badawczy skonstruowano na wzór Kwestionariusza Wiktymizacji Młodzieży (The Juvenile Victimization Questionnaire JVQ) autorstwa S.L. Hamby i D. Finkelhora. Pytania badawcze dotyczyły: przestępstw konwencjonalnych (kradzież, rozbój, wandalizm, napaść z użyciem niebezpiecznego przedmiotu); przemocy domowej (przemoc fizyczna ze strony opiekunów, przemoc psychiczna); krzywdzenia przez rówieśników i rodzeństwo (przemoc fizyczna, napaść zbiorowa, przemoc podczas randki, znęcanie się); wykorzystywania seksualnego (dotykanie intymnych części ciała, gwałt, ekshibicjonizm, słowne molestowanie seksualne, werbowanie do celów seksualnych w internecie); bycia świadkiem, wiktymizacji pośredniej. Analiza wyników badania pozwoliła na określenie stopnia wiktymizacji wychowanków domów dziecka, a także wypełniania obowiązków przez profesjonalny zespół wychowawców tych placówek. |
Deskryptory TESE: |
przemoc szkolna, krzywdzenie dzieci, relacja rodzice – dziecko, relacje międzygrupowe, Internet |
TESE descriptors: |
bullying, child abuse, parent-child relation, intergroup relations, Internet |
Publikacje: |
- Sajkowska, M. (2005). Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań. Pobrane z http://www.koalicja.org/wp-content/uploads/wiktymizacja.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.