Obserwuj
Tytuł badania: |
Wiktymizacja dzieci i młodzieży. Doświadczenia młodych Polaków. Raport z badań |
Projekt badawczy: |
- Prevention of and Fight against Crime
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 2009 |
Badacz: |
Monika Sajkowska |
Abstrakt: |
Cele badania były następujące: poznanie doświadczeń polskiej młodzieży w zakresie różnych form przemocy i wykorzystywania seksualnego; poznanie opinii młodzieży na temat możliwości uzyskania pomocy i wsparcia w przypadkach doświadczania przemocy lub wykorzystywania. W badaniu zastosowano technikę ankiety (CAWI). Narzędziem był kwestionariusz ankiety. Przebadano łącznie 1000 osób w wieku 15-18 lat (49% dziewcząt). Dobór próby miał charakter losowy. Badanie pokazało, że najczęstszą formą wiktymizacji doświadczaną przez respondentów w ciągu ostatniego roku poprzedzającego badanie była przemoc werbalna, także poniżanie (50%). Najrzadziej stosowano przemoc seksualną/gwałt oraz ekshibicjonizm (po 5%). Spośród przestępstw konwencjonalnych najczęściej zgłaszano zniszczenie mienia (27%). Członkowie rodziny okazali się źródłem przemocy fizycznej (64%) i psychicznej (68%). Biorąc pod uwagę przemoc rówieśniczą, w 63% przypadków wskazywano na kolegę/koleżankę ze szkoły. Wnioski z badania dotyczą m.in. pesymistycznego podejścia ponad większości badanych wobec możliwości otrzymania pomocy w przypadkach wiktymizacji. |
Deskryptory TESE: |
dziecko zagrożone, dziecko, młodzież, Polska, przemoc |
TESE descriptors: |
child at risk, child, youth, Poland, violence |
Publikacje: |
- Sajkowska, M. (bdw.). Wiktymizacja dzieci i młodzieży. Doświadczenia młodych Polaków. Raport z badań. Pobrane dnia 29 kwietnia 2015 z http://fdn.pl/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.