Obserwuj
Tytuł badania: |
Wiktymizacja dzieci i młodzieży |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 – 2010 |
Badacz: |
Monika Sajkowska |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza problemu wiktymizacji młodzieży w Polsce oraz poznanie stanu wiedzy młodych ludzi na temat możliwości szukania pomocy w przypadku doświadczenia różnych form przemocy. Przebadano 39 domów dziecka z całej Polski (dobór celowy). Personel placówek domów dziecka uzupełniał ankiety indywidualnie. Badana próba wychowanków domów dziecka wyniosła 495 osób w wieku 15-18 lat, których wybrano losowo (48,8% dziewcząt oraz 51,2% chłopców). W badaniu wychowanków wykorzystano ankiety CAPI. Posłużono się narzędziem Kwestionariusza Wiktymizacji Młodzieży. Respondenci odpowiadali na pytania o formy wiktymizacji, których sami doświadczyli (przestępstwa konwencjonalne: kradzież własności osobistej, rozbój, wandalizm, napaść przy użyciu niebezpiecznego przedmiotu; przemoc domowa: przemoc fizyczna, psychiczna/emozjonalna; krzywdzenie przez rówieśników i rodzeństwo: przemoc fizyczna, napaść zbiorowa, znęcanie się; wykorzystywanie seksualne: np. gwałt, ekshibicjonizm, słowne molestowanie seksualne; wiktymizacja pośrednia), oraz o znane im możliwości szukania wsparcia w przypadku doświadczenia wiktymizacji. Blisko połowa młodych ludzi zadeklarowała, że doświadczała przemocy (psychicznej lub fizycznej) zarówno ze strony osób dorosłych, jak i swoich rówieśników. Znaczna większość negatywnie oceniła skuteczność pomocy otrzymywanej w przypadku doświadczenia wiktymizacji.
|
Deskryptory TESE: |
przemoc szkolna, przemoc, przestępczość, relacje międzygrupowe, dziecko zagrożone |
TESE descriptors: |
bullying, violence, dellinquency, intergroup relations, child at risk |
Publikacje: |
- Sajkowska, M. (oprac.). (2010). Wiktymizacja dzieci i młodzieży. Raport z badań. Pobrane z http://fdn.pl/badania
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.