|
|
Tytuł badania: | Więź społeczna a resocjalizacja |
Instytucja: | |
Data: | [2003] |
Badacz: | Tadeusz Sakowicz |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Co stanowi największą wartość w życiu respondentów? Komu najczęściej oddaliby swój trud i poświęcenie? Kto ich nauczył odróżniać dobro od zła? Na czyją pomoc mogą najczęściej liczyć w swoim życiu? Próba badawcza liczyła 5303 więźniów (w tym 256 kobiet). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem stwierdzono, że największą wartość dla respondentów stanowiła rodzina (73,47%). W dalszej kolejności wskazywano rodziców (43,15%), pracę (35,55%), a także Boga i wiarę (łącznie 50,88%). Wśród priorytetów badanych pierwsze miejsce zajęło szczęście rodzinne (90,65%), następnie spokojne życie (79,13%), praca zawodowa (66,77%) oraz pomoc innym (48,14%). W wyniku przeprowadzonego badania okazało się również, że większość respondentów czuła się odpowiedzialna za swoje postępowanie (67,38%). Do osób, które uczyły badanych odróżniać dobro od zła, najczęściej zaliczano rodziców (71,37%), w dalszej kolejności osadzeni wskazali siebie samych (25,59%), a także katechetę lub kapłana (17,29%). Analiza uzyskanych odpowiedzi pozwoliła ujawnić również, że w sytuacji problemów osobistych badani liczyliby na pomoc przede wszystkim osób z rodziny (51,82%) oraz na siebie samych (28,53%). |
Autorskie słowa kluczowe: | rodzina, resocjalizacja, odpowiedzialność, więź społeczna, zakład karny, probacja postpenitencjarna, wartości życiowe, ideały społeczne, szczęście, pomoc więźniom, środowisko lokalne |
Author's Keywords: | family, resocialization, responsibility, social bonds, prison, post-petnitentiary probation, life values, social ideals, happiness, aid of prisoners, local community |
Deskryptory TESE: | postawa, resocjalizacja, przestępczość, społeczeństwo, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, zachowania |
TESE descriptors: | attitude, correctional education, dellinquency, society, social behaviour, social competences, behaviour |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.