BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zjawisko agresji w szkołach – w opinii nauczycieli wf
Instytucja:
Data: 9 kwietnia 2011
Badacz: Jacek Dembiński
Abstrakt:

Celem badania było poznanie skali agresji w szkole w opinii nauczycieli WF-u – uczestników VI Dolnośląskiego Forum Oświatowego, które odbyło się we Wrocławiu 9 kwietnia 2011 roku. Ankietę skierowano do 144 osób, uzyskano 93 odpowiedzi, w tym od 38 nauczycieli szkół podstawowych (28 kobiet i 10 mężczyzn), 33 nauczycieli gimnazjum (25 kobiet i 8 mężczyzn) oraz 20 nauczycieli liceum (15 kobiet i 5 mężczyzn). Narzędzie badawcze było zmodyfikowaną wersją e-ankiety dostępnej na stronie Centrum Badań Ankietowych. Problem agresji występował we wszystkich typach szkół, lecz nie było to zjawisko powszechne – nauczyciele gimnazjalni najczęściej wskazywali, że agresja pojawiała się w szkole bardzo rzadko, odpowiedzi nauczycieli szkół podstawowych rozłożyły się mniej więcej równo między odpowiedzi często, rzadkobardzo rzadko, natomiast nauczyciele licealni najczęściej zaznaczali odpowiedź rzadko. Zapytani o częstotliwość zjawiska przemocy, badani wskazywali najczęściej na odpowiedź kilka razy w tygodniu. Dotyczyło to przede wszystkim szkoły podstawowej i gimnazjum. Nauczyciele licealni mieli okazję obserwować przypadki agresji zwykle raz lub dwa razy na semestr. Najczęściej wskazywanymi zdarzeniami obserwowanymi przez nauczycieli wszystkich typów szkół było przezywanie. Stosunkowo często wskazywano również na wyśmiewanie i obgadywanie oraz bicie/kopanie. Do przemocy dochodziło najczęściej na korytarzach szkolnych lub przed szkołą. Zapytani o sposoby uniknięcia przemocy i agresji w szkole, nauczyciele opowiedzieli się za rozmowami uczniów z pedagogiem, ewentualnie z wychowawcą.

Deskryptory TESE: przemoc, wychowanie fizyczne, nauczyciel przedmiotu, szkoła podstawowa, konflikt
TESE descriptors: violence, physical education, specialist teacher, primary school, conflict
Publikacje:
  • Dembiński, J. (2012). Zjawisko agresji w szkołach – w opinii nauczycieli wf. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 9(520), 15-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"