Abstrakt: |
Celem badania było poznanie skali agresji w szkole w opinii nauczycieli WF-u – uczestników VI Dolnośląskiego Forum Oświatowego, które odbyło się we Wrocławiu 9 kwietnia 2011 roku. Ankietę skierowano do 144 osób, uzyskano 93 odpowiedzi, w tym od 38 nauczycieli szkół podstawowych (28 kobiet i 10 mężczyzn), 33 nauczycieli gimnazjum (25 kobiet i 8 mężczyzn) oraz 20 nauczycieli liceum (15 kobiet i 5 mężczyzn). Narzędzie badawcze było zmodyfikowaną wersją e-ankiety dostępnej na stronie Centrum Badań Ankietowych. Problem agresji występował we wszystkich typach szkół, lecz nie było to zjawisko powszechne – nauczyciele gimnazjalni najczęściej wskazywali, że agresja pojawiała się w szkole bardzo rzadko, odpowiedzi nauczycieli szkół podstawowych rozłożyły się mniej więcej równo między odpowiedzi często, rzadko i bardzo rzadko, natomiast nauczyciele licealni najczęściej zaznaczali odpowiedź rzadko. Zapytani o częstotliwość zjawiska przemocy, badani wskazywali najczęściej na odpowiedź kilka razy w tygodniu. Dotyczyło to przede wszystkim szkoły podstawowej i gimnazjum. Nauczyciele licealni mieli okazję obserwować przypadki agresji zwykle raz lub dwa razy na semestr. Najczęściej wskazywanymi zdarzeniami obserwowanymi przez nauczycieli wszystkich typów szkół było przezywanie. Stosunkowo często wskazywano również na wyśmiewanie i obgadywanie oraz bicie/kopanie. Do przemocy dochodziło najczęściej na korytarzach szkolnych lub przed szkołą. Zapytani o sposoby uniknięcia przemocy i agresji w szkole, nauczyciele opowiedzieli się za rozmowami uczniów z pedagogiem, ewentualnie z wychowawcą. |