Abstrakt: |
Celem badania było określenie, czy istnieje zjawisko wartościowania przedmiotów szkolnych i jakie miejsce zajmuje wychowanie fizyczne. Badaniem objęto 120 nauczycieli i 486 uczniów klas trzecich gimnazjum z województwa mazowieckiego i małopolskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 70% nauczycieli wartościowało przedmioty szkolne. Najwyżej ceniono przedmioty z grupy: język polski, matematyka, języki obce, historia. Na drugim miejscu znalazły się przedmioty z grupy: chemia, WF, biologia, informatyka. Najniżej wartościowano muzykę, fizykę, plastykę i WOS. 96% uczniów również wartościowało przedmioty szkolne. Wśród ogółu badanych na pierwszym miejscu znalazła się matematyka (25%), następnie język polski (19,9%), język angielski (128%), fizyka (8,8%) i WF (6,4%). Pierwsze cztery miejsca pozostawały bez zmian tak w grupie dziewcząt, jak i chłopców. O ile jednak w grupie chłopców WF zajmował piąte miejsce (9%), o tyle w grupie dziewcząt – dopiero dziewiąte (3,2%). Zapytane o to, w jakich zajęciach pozalekcyjnych chciałyby uczestniczyć, dziewczęta odpowiadały najczęściej, że w zajęciach z chemii (15,4%), następnie języka obcego (12,7%), fizyki (12%) i WF-u (11,2%). W przypadku chłopców WF znalazło się na pierwszym miejscu (32,8%), na drugim – informatyka (16%), na trzecim – język obcy (10,7%). 11,5% chłopców nie udzieliło na to pytanie odpowiedzi. |