BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Warszawscy nauczyciele wf – o potrzebie doskonalenia zawodowego
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Marzena Kurzak
Abstrakt:

Celem badania było zgromadzenie informacji na temat potrzeb, wymagań czy trudności napotykanych w codziennej pracy przez nauczycieli wychowania fizycznego w kontekście różnych form doskonalenia zawodowego. W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Badaniem objęto kilkuset nauczycieli WF-u z Warszawy, czyli około 10% populacji. Uzyskano 217 prawidłowo wypełnionych ankiet. Byli to najczęściej nauczyciele kontraktowi (34%) i mianowani (31,6%). 23,4% badanych uzyskało stopień nauczyciela dyplomowanego, 11% stanowili nauczyciele stażyści. Staż pracy badanych wynosił najczęściej powyżej 16 lat lub od 4 do 8 lat. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wśród różnych form szkoleniowych największym zainteresowaniem respondentów cieszyły się kursy doskonalące i warsztaty metodyczne (po 149 osób). Preferowano średniookresowe formy doskonalenia (537), następnie długookresowe (356), najmniej zaś krótkookresowe (176). Zapotrzebowanie badanych na krótkookresowe formy doskonalenia kształtowało się następująco: lekcja WF-u w trudnych warunkach (47 osób), gry rekreacyjne i drużynowe (27), zespołowe gry sportowe (25), gimnastyka korekcyjna (21). Najmniej badanych było zainteresowanych tenisem stołowym, rzadko wskazywano również na awans zawodowy. Około 13-15 osób zainteresowanych było krótkimi szkoleniami z zakresu ćwiczeń na siłowni, konstruowania programów oraz gimnastyki, aerobiku i tańca. Wśród średniookresowych form doskonalenia dominowały zespołowe gry sportowe (85) oraz gimnastyka, aerobik i taniec (84). 80 osób wskazało na prowadzenie lekcji WF-u w trudnych warunkach, 69 – na gry rekreacyjne i drużynowe, 57 – gimnastykę korekcyjną. Znowu najmniejszym zainteresowaniem cieszyła się problematyka awansu zawodowego (34) i konstruowania programów (37). Średnie zainteresowanie pozostałymi dziedzinami wykazano na poziomie czterdziestu kilku wskazań. Wśród długich form doskonalenia zdecydowanie przeważały zespołowe gry sportowe (97). Następną pozycję w kolejności, czyli gimnastykę, aerobik i taniec, wskazało tylko 56 osób. Podstawowa struktura pozostałych zainteresowań nauczycieli była podobna do tej ujawnionej w przypadku krótszych form doskonalenia. Największym zainteresowaniem cieszyły się zatem zespołowe gry sportowe (207 wyborów), lekcja WF-u w trudnych warunkach (157), gimnastyka, aerobik i taniec (153), gry rekreacyjne i drużynowe (131) oraz gimnastyka korekcyjna (113).

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, nauczyciel przedmiotu, szkolenie praktyczne, kurs
TESE descriptors: physical education, in-service teacher training, in-service training, specialist teacher, practical training, course
Publikacje:
  • Kurzak, M. (2012). Warszawscy nauczyciele wf o potrzebie doskonalenia zawodowego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 4(515), 12-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"