BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Walka o zmianę statusu a (nie)moc kształcenia w świetle analizy doświadczeń edukacyjnych kobiet
Projekt badawczy:
  • Kultury uczenia się dorosłych
Instytucja:
Data: 2006 – 2009
Badacz: Alicja Jurgiel
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach projektu obejmującego analizę doświadczeń edukacyjnych 28 kobiet i mężczyzn. W artykule autorka przedstawia fragment tych badań w celu identyfikacji mechanizmów konstruowania doświadczeń edukacyjnych w świetle życia dorosłych. Badanie miało charakter biograficzny; potraktowano je jednocześnie jako badanie interpretatywne. Wywiad dotyczył identyfikacji znaczenia studiowania, kształcenia i uczenia się. Badanym zadawano pytanie: jak to się stało, że studiujesz. W artykule przedstawiono i przeanalizowano cztery opowieści dorosłych kobiet. Pierwsza z nich – Anna (40 lat) – ukończyła szkołę zawodową i liceum dla dorosłych. Po latach podjęła naukę w szkole policealnej, by zdobyć kwalifikacje technika farmaceuty. Studiowanie odgrywało w jej przypadku rolę terapeutyczną po rozwodzie z mężem: Jak to się stało, że studiuję? Po prostu chciałam robić coś oprócz pracy i wychowywania dziecka. Nie żeby mi się nudziło, ale jestem osobą, która nie potrafi usiedzieć w miejscu (...). To był okres, w którym rozwiodłam się ze swoim mężem. W przypadku Joanny (36 lat) studia dawały jej szansę na spotkanie w szerszym gronie niż rodzina i w tym znaczeniu miały również charakter terapeutyczny. Respondentka uważała, że studia dadzą jej możliwość awansu. Celina (44 lata) podjęła studia w akademii wychowania fizycznego, by uniknąć redukcji etatów i lepiej zarabiać. Badaczka zwraca uwagę na przenikanie publicznego dyskursu edukacyjnego do indywidualnych przekonań.

Author's Keywords: biography, compensatory version of education, practical mind
Deskryptory TESE: płeć, płeć żeńska, szkolnictwo wyższe, edukacja, edukacja dorosłych, dorosły student, dobre samopoczucie
TESE descriptors: gender, female, higher education, education, adult education, mature student, well-being
Publikacje:
  • Jurgiel, A. (2011). Walka o zmianę statusu a (nie)moc kształcenia w świetle analizy doświadczeń edukacyjnych kobiet. Studium biograficzne. Rocznik Andragogiczny, 71-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"