Abstrakt: |
Analiza dostępnych raportów oraz opracowań światowych i krajowych na temat e-learningu oraz badań efektywności kształcenia e-learningowego miała na celu opracowanie kryteriów oceny efektywności i jakości e-learningowych metod kształcenia. W analizie uwzględniono: raport Center for Technology in Learning Ewaluacja opartych na dowodach praktyk edukacji online: metaanaliza oraz przegląd studiów online (2006), opracowanie Sheili Tucker Distance Education: better, worse, or as good as traditional education, opracowanie Efektywność systemów e-learningowych a kapitał przedsiębiorstwa A. Kępińskiej-Jakubiec i S. Majewskiego. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że efektywność kształcenia e-learningowego oceniana jest przez pryzmat osiągnięcia zakładanych celów, uzyskania przez słuchaczy określonych wyników kształcenia w wyniku procesu kształcenia. Proces dydaktyczny powinna ponadto poprzedzać diagnoza potrzeb edukacyjnych odbiorców kształcenia. Kluczem do oceny efektywności jest również zapewnienie jakości następujących etapów procesu dydaktycznego: koncepcji kształcenia, standardów organizacyjnych, standardów metodycznych, doboru kadry nauczycielskiej, standardów technicznych oraz monitoringu i ewaluacji procesu kształcenia. Oddzielnym aspektem jest skuteczność rynkowa e-learningu, czyli popyt na tę konkretnie ofertę edukacyjną. |