BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pytania testowe i zachowania studentów: analiza testu wiadomości z diagnozy psychologicznej
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Piotr Haładziński, Jacek Władysław Paluchowski
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę testu wiadomości z przedmiotu diagnoza psychologiczna pod kątem rozkładu werstraktorów w pytaniach, trudności pytań, trafności dystraktorów oraz takich zachowań egzaminowanych studentów, jak oszukiwanie czy przypadkowe odpowiadanie. Badaniem objęto 260 studentów Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 196 studentów Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz 499 studentów Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu. Test wiadomości z diagnozy psychologicznej był testem sumującym, opartym na pomiarze sprawdzającym (wyniki odnoszone są do wymagań programowych, nie wyników pozostałych osób). Składał się z 40 pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru zawierających kafeterię 2-5 odpowiedzi. Każde z 40 pytań losowane było z puli 550 zadań za pomocą programu Question Mark Teacher Software v.1.1., losowo przydzielano również kolejność ułożenia dystraktorów i werstraktora w każdym pytaniu. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że test wiadomości z diagnozy psychologicznej dobrze spełniał funkcję sprawdzianu sumującego – losowość układu werstraktorów w teście nie indukowała treściowych stylów odpowiadania, zadania były poprawne dydaktycznie (nie dominowały pytania o bardzo wysokim i bardzo niskim poziomie trudności), dystraktory stosowane w pytaniach były wybierane częściej przez osoby o niskich wynikach ogólnych w teście. Analiza trudnych pytań umożliwiała identyfikację obszarów wymagających interwencji dydaktycznej – najtrudniejsze pytania dotyczyły testowania, kwestionariuszy, pomiaru oraz wskaźników. Wyniki badania pozwoliły także wysunąć hipotezę o źródłach wariancji odpowiedzi związanych z osobami odpowiadającymi, ale niezwiązanych ze zróżnicowanym poziomem wiedzy – mogło to być oszukiwanie przez uczenie się pytań, niedbałość i odpowiadanie przypadkowe.

Deskryptory TESE: test standaryzowany, psychologia, student, egzamin, zachowania, szkoła wyższa
TESE descriptors: standardised test, psychology, student, examination, behaviour, higher education
Publikacje:
  • Paluchowski, J.W. i Haładziński, P. (2012). Pytania testowe i zachowania studentów: analiza testu wiadomości z "Diagnozy psychologicznej". Czasopismo Psychologiczne, 1, 69-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"