Obserwuj
Tytuł badania: |
Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Katarzyna Martowska, Anna Matczak |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja następujących hipotez: Kompetencje emocjonalne są dodatnio związane ze zdolnościami emocjonalnymi (inteligencja emocjonalna), społecznymi i werbalnymi. Kompetencje emocjonalne są dodatnio związane z cechami temperamentu stanowiącymi o dużych możliwościach przetwarzania stymulacji i dużym na nią zapotrzebowaniu, zwłaszcza z aktywnością i żwawością. Oczekiwany w hipotezie drugiej dodatni związek z aktywnością i żwawością ujawnia się wyraźniej w przypadku kompetencji związanych ze strategiczną inteligencją emocjonalną niż kompetencji związanych z doświadczeniową inteligencją emocjonalną. Próbę badawczą stanowiło 140 osób (w tym 66 kobiet oraz 74 mężczyzn) w przedziale wiekowym 19-39 lat. Spośród badanych 27 osób legitymowało się wykształceniem średnim, 26 – wyższym, 87 – studiowało. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Popularnym Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej (PKIE) autorstwa A. Matczak i współpracowników, Testem Rozumienia Emocji (TRE) A. Matczak i J. Piekarskiej oraz testami, które wchodzą w skład Baterii APIS-Z: Zachowania i Historyjki oraz Synonimy i Nowe Słowa. W badaniu wykorzystano także Kwestionariusz Temperamentu Formalna Charakterystyka Zachowania autorstwa J. Strelaua i B. Zawadzkiego. W wyniku przeprowadzonego badania w pełni potwierdzono hipotezę dotyczącą korelacji kompetencji emocjonalnych i cech temperamentu. Dowiedziono także częściowej poprawności założenia o związku kompetencji ze zdolnościami społecznymi i emocjonalnymi. Na podstawie otrzymanych wyników nie potwierdzono korelacji ze zdolnościami werbalnymi. Do cech temperamentu najbardziej wpływających na kształtowanie kompetencji emocjonalnych zaliczono aktywność, żwawość oraz reaktywność emocjonalną. Zwrócono uwagę na różnice wyników uzyskanych w zależności od płci respondentów. Wśród badanych kobiet istotnymi czynnikami wpływającymi na rozwój kompetencji emocjonalnych były jedynie cechy „sprzyjające” (m.in. aktywność, żwawość). Natomiast wśród mężczyzn ważnymi okazały się także cechy „ograniczające” (reaktywność emocjonalna) oraz zdolności społeczne, których znaczenia nie zaobserwowano u kobiet. |
Author's Keywords: |
emotional competence, emotional intelligence, temperament |
Deskryptory TESE: |
kompetencje społeczne, relacje interpersonalne, osobowość, umiejętności komunikowania się, kompetencje |
TESE descriptors: |
social competences, interpersonal relations, personality, communicative competences, competence |
Publikacje: |
- Matczak, A. i Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 11, 5-18.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.