BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Katarzyna Martowska, Anna Matczak
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja następujących hipotez: Kompetencje emocjonalne są dodatnio związane ze zdolnościami emocjonalnymi (inteligencja emocjonalna), społecznymi i werbalnymi. Kompetencje emocjonalne są dodatnio związane z cechami temperamentu stanowiącymi o dużych możliwościach przetwarzania stymulacji i dużym na nią zapotrzebowaniu, zwłaszcza z aktywnością i żwawością. Oczekiwany w hipotezie drugiej dodatni związek z aktywnością i żwawością ujawnia się wyraźniej w przypadku kompetencji związanych ze strategiczną inteligencją emocjonalną niż kompetencji związanych z doświadczeniową inteligencją emocjonalną. Próbę badawczą stanowiło 140 osób (w tym 66 kobiet oraz 74 mężczyzn) w przedziale wiekowym 19-39 lat. Spośród badanych 27 osób legitymowało się wykształceniem średnim, 26 – wyższym, 87 – studiowało. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Popularnym Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej (PKIE) autorstwa A. Matczak i współpracowników, Testem Rozumienia Emocji (TRE) A. Matczak i J. Piekarskiej oraz testami, które wchodzą w skład Baterii APIS-Z: Zachowania i Historyjki oraz Synonimy i Nowe Słowa. W badaniu wykorzystano także Kwestionariusz Temperamentu Formalna Charakterystyka Zachowania autorstwa J. Strelaua i B. Zawadzkiego. W wyniku przeprowadzonego badania w pełni potwierdzono hipotezę dotyczącą korelacji kompetencji emocjonalnych i cech temperamentu. Dowiedziono także częściowej poprawności założenia o związku kompetencji ze zdolnościami społecznymi i emocjonalnymi. Na podstawie otrzymanych wyników nie potwierdzono korelacji ze zdolnościami werbalnymi. Do cech temperamentu najbardziej wpływających na kształtowanie kompetencji emocjonalnych zaliczono aktywność, żwawość oraz reaktywność emocjonalną. Zwrócono uwagę na różnice wyników uzyskanych w zależności od płci respondentów. Wśród badanych kobiet istotnymi czynnikami wpływającymi na rozwój kompetencji emocjonalnych były jedynie cechy „sprzyjające” (m.in. aktywność, żwawość). Natomiast wśród mężczyzn ważnymi okazały się także cechy „ograniczające” (reaktywność emocjonalna) oraz zdolności społeczne, których znaczenia nie zaobserwowano u kobiet.

Author's Keywords: emotional competence, emotional intelligence, temperament
Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, relacje interpersonalne, osobowość, umiejętności komunikowania się, kompetencje
TESE descriptors: social competences, interpersonal relations, personality, communicative competences, competence
Publikacje:
  • Matczak, A. i Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 11, 5-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"