Abstrakt: |
Jednym z celów badań była próba takiej organizacji zajęć, aby ograniczyć podawanie encyklopedycznej wiedzy na rzecz rozbudzania zainteresowań i motywacji do samodzielnego rozwijania działalności poznawczej. Sformułowane zagadnienia badawcze dotyczyły takich kwestii jak m.in.: przygotowanie studentów do studiowania matematyki (głównie analizy matematycznej) czy motywacja do studiowania tego przedmiotu etc. Badaniami objęto studentów (kierunek: matematyka) będących po pierwszym semestrze nauki w Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Łącznie w badaniach wzięło udział 188 studentów. Wykorzystano następujące metody, techniki i narzędzia badawcze: metodę obserwacji, prowadzenie zajęć z analizy statystycznej, kontrolę postępów studentów, egzamin pisemny i ustny, ankietę sondażową. Wyniki badań ankiety sondażowej pokazują: poziom przygotowania uczniów ze szkoły średniej do studiowania analizy matematycznej (najsłabiej przygotowani byli uczniowie po klasach o profilu biologiczno-chemicznym i po szkołach technicznych), tempo opracowania podstawowych pojęć na zajęciach, zainteresowanie treściami analizy matematycznej (zainteresowania dotyczyły głównie pochodnej funkcji), trudności w studiowaniu podstawowych treści z analizy matematycznej (dla przykładu: średnio co trzeci respondent wskazywał na twierdzenie Bolzano-Weierstrasa). Ponadto doniesienie przedstawia dane dotyczące korzystania przez respondentów z literatury przedmiotu oraz informacje na temat trudności w studiowaniu matematyki (algebra – 47%). |