BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad wprowadzeniem podstawowych treści analizy matematycznej podczas zajęć na I roku studiów matematycznych
Instytucja:
Data: 2003
Badacz: Zbigniew Powązka
Abstrakt:

Jednym z celów badań była próba takiej organizacji zajęć, aby ograniczyć podawanie encyklopedycznej wiedzy na rzecz rozbudzania zainteresowań i motywacji do samodzielnego rozwijania działalności poznawczej. Sformułowane zagadnienia badawcze dotyczyły takich kwestii jak m.in.: przygotowanie studentów do studiowania matematyki (głównie analizy matematycznej) czy motywacja do studiowania tego przedmiotu etc. Badaniami objęto studentów (kierunek: matematyka) będących po pierwszym semestrze nauki w Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Łącznie w badaniach wzięło udział 188 studentów. Wykorzystano następujące metody, techniki i narzędzia badawcze: metodę obserwacji, prowadzenie zajęć z analizy statystycznej, kontrolę postępów studentów, egzamin pisemny i ustny, ankietę sondażową. Wyniki badań ankiety sondażowej pokazują: poziom przygotowania uczniów ze szkoły średniej do studiowania analizy matematycznej (najsłabiej przygotowani byli uczniowie po klasach o profilu biologiczno-chemicznym i po szkołach technicznych), tempo opracowania podstawowych pojęć na zajęciach, zainteresowanie treściami analizy matematycznej (zainteresowania dotyczyły głównie pochodnej funkcji), trudności w studiowaniu podstawowych treści z analizy matematycznej (dla przykładu: średnio co trzeci respondent wskazywał na twierdzenie Bolzano-Weierstrasa). Ponadto doniesienie przedstawia dane dotyczące korzystania przez respondentów z literatury przedmiotu oraz informacje na temat trudności w studiowaniu matematyki (algebra – 47%).

Deskryptory TESE: matematyka, student, studia wyższe, ankieta, badania edukacyjne, wiedza
TESE descriptors: mathematics, student, higher education course, questionnaire, educational research, knowledge
Publikacje:
  • Powązka, Z. (2006). Z badań nad wprowadzeniem podstawowych treści analizy matematycznej podczas zajęć na I roku studiów matematycznych. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia I, 36, 229-295.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"