Obserwuj
Tytuł badania: |
Ocena barier i luk prawnych w kontekście efektywnej realizacji wsparcia w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2012 – grudzień 2012 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Głównym celem badania był przegląd obecnego stanu prawnego w kontekście zakresu wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, a także identyfikacja i wskazanie istniejących oraz potencjalnych luk i barier, uniemożliwiających lub utrudniających skuteczne wdrażanie EFS w obecnej (2007-2013) i przyszłej (2014-2020) perspektywie. Na potrzeby niniejszego badania przyjęto, że barierami są istniejące przepisy prawne, które ograniczają skuteczność wdrażania EFS, natomiast luka rozumiana jest jako brak regulacji prawnych, który znacząco utrudnia lub wręcz uniemożliwia stosowanie ważnych instrumentów, potrzebnych do osiągnięcia celów EFS. Analiza prowadzona była w sześciu obszarach wdrażania EFS w Polsce: zatrudnienie, wykluczenie społeczne, adaptacyjność przedsiębiorstw, zdrowie, edukacja oraz wzrost potencjału administracji publicznej. Komponent raportu poświęcony edukacji zawiera następujące tematy: Problem braku zdefiniowania podmiotu odpowiedzialnego za realizację polityki „uczenia się przez całe życie”; Niewystarczająca współpraca szkół z pracodawcami; Problem dostępu osób niepełnosprawnych do systemu edukacji; Problem braku podstawy prawnej dla zakładania małych przedszkoli lub innych form opieki przedszkolnej przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą; Problem zatrudnienia nauczycieli. Cele szczegółowe objęły analizę sposobów modyfikacji wsparcia w ramach EFS, aby osiągnąć możliwie najlepsze efekty przy istniejącym stanie prawnym, identyfikację luk i barier prawnych, ocenianych przez przedstawicieli poszczególnych obszarów jako najważniejsze, a także określenie różnic w postrzeganiu problemów prawnych między interesariuszami. |
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, edukacja dorosłych, dostępność miejsc pracy, dostępność oświaty, uczenie się przez całe życie, pracodawca, osoby niepełnosprawne, kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie pozaformalne, nauczyciel, placówka przedszkolna, zatrudnienie |
TESE descriptors: |
evaluation, adult education, access to employment, access to education, lifelong learning, employer, people with disabilities, vocational education and training, non-formal learning, teacher, pre-primary institution, employment |
Publikacje: |
- Ocena barier i luk prawnych w kontekście efektywnej realizacji wsparcia w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Badanie dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Departamentu Zarządzania EFS. Raport końcowy. (bdw). Pobrane z http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/Documents/raport%20ko%C5%84cowy_luki%20i%20bariery%20prawne.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.