Obserwuj
Tytuł badania: |
Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia pracowników szkół podstawowych w dzielnicy Praga-Południe |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 2007 |
Badacz: |
Monika Czyżewska |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu ocenę stanu wiedzy pracowników szkół podstawowych z terenu warszawskiej dzielnicy Praga-Południe na temat krzywdzenia dzieci. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jak badani szacują skalę różnych zachowań krzywdzących dzieci w krajach uczestniczących w projekcie? Jak oceniana jest dynamika różnych aspektów problemu krzywdzenia dzieci? Jakie jest społeczne przyzwolenie na kontrolowanie zachowań rodziców wobec dzieci? Badanie przeprowadzono w sześciu szkołach podstawowych znajdujących się w dzielnicy Praga-Południe. Anonimową, dobrowolną ankietę (autorstwa M. Sajkowskiej), skierowaną do wszystkich pracowników szkoły (kadry pedagogicznej, personelu medycznego, administracyjnego oraz pracowników obsługi placówki), wypełniło 261 respondentów. Badanym zadano pytania o różne formy krzywdzenia uczniów (fizyczne, psychiczne, seksualne, zaniedbywanie) oraz o odsetek dzieci, które, zdaniem pracowników szkoły, doświadczają różnych form przemocy ze strony dorosłych (rodziców bądź opiekunów). Połowa badanych twierdziła, że w Polsce więcej niż 50% dzieci w jest karanych przez rodziców. Wynik ten okazał się bardziej pesymistyczny w porównaniu z odpowiedziami ogółu polskiego społeczeństwa, wśród których 60% wskazywało, że ponad połowa polskich dzieci jest bita przez opiekunów. Dodatkowo respondenci wykazali się znajomością regulacji prawnych i uczestnictwem w kursach doszkalających, dotyczących zapobiegania krzywdzeniu dzieci. |
Deskryptory TESE: |
krzywdzenie dzieci, relacja rodzice – szkoła, relacja rodzice – dziecko, relacja szkoła – społeczność lokalna, szkoła podstawowa, przemoc, konflikt, rodzice |
TESE descriptors: |
child abuse, parent-school relation, parent-child relation, school-community relation, primary school, violence, conflict, parents |
Publikacje: |
- Czyżewska, M. (2007). Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia pracowników szkół podstawowych w dzielnicy Praga-Południe. Pobrane z http://fdn.pl/badania
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.