BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia pracowników szkół podstawowych w dzielnicy Praga-Południe
Instytucja:
Data: wrzesień 2007
Badacz: Monika Czyżewska
Abstrakt:

Badanie miało na celu ocenę stanu wiedzy pracowników szkół podstawowych z terenu warszawskiej dzielnicy Praga-Południe na temat krzywdzenia dzieci. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jak badani szacują skalę różnych zachowań krzywdzących dzieci w krajach uczestniczących w projekcie? Jak oceniana jest dynamika różnych aspektów problemu krzywdzenia dzieci? Jakie jest społeczne przyzwolenie na kontrolowanie zachowań rodziców wobec dzieci? Badanie przeprowadzono w sześciu szkołach podstawowych znajdujących się w dzielnicy Praga-Południe. Anonimową, dobrowolną ankietę (autorstwa M. Sajkowskiej), skierowaną do wszystkich pracowników szkoły (kadry pedagogicznej, personelu medycznego, administracyjnego oraz pracowników obsługi placówki), wypełniło 261 respondentów. Badanym zadano pytania o różne formy krzywdzenia uczniów (fizyczne, psychiczne, seksualne, zaniedbywanie) oraz o odsetek dzieci, które, zdaniem pracowników szkoły, doświadczają różnych form przemocy ze strony dorosłych (rodziców bądź opiekunów). Połowa badanych twierdziła, że w Polsce więcej niż 50% dzieci w jest karanych przez rodziców. Wynik ten okazał się bardziej pesymistyczny w porównaniu z odpowiedziami ogółu polskiego społeczeństwa, wśród których 60% wskazywało, że ponad połowa polskich dzieci jest bita przez opiekunów. Dodatkowo respondenci wykazali się znajomością regulacji prawnych i uczestnictwem w kursach doszkalających, dotyczących zapobiegania krzywdzeniu dzieci. 

Deskryptory TESE: krzywdzenie dzieci, relacja rodzice – szkoła, relacja rodzice – dziecko, relacja szkoła – społeczność lokalna, szkoła podstawowa, przemoc, konflikt, rodzice
TESE descriptors: child abuse, parent-school relation, parent-child relation, school-community relation, primary school, violence, conflict, parents
Publikacje:
  • Czyżewska, M. (2007). Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia pracowników szkół podstawowych w dzielnicy Praga-Południe. Pobrane z http://fdn.pl/badania
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"