Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jaką wartość poznawczą (intelektualną) ma kształcenie pedagogiczne licencjatów; jaką wartość praktyczną (zawodową) ma kształcenie pedagogiczne licencjatów; jakiej wiedzy pedagogicznej oczekują licencjaci stacjonarni; jakiej wiedzy pedagogicznej oczekują licencjaci niestacjonarni. Próbę badawczą stanowili studenci Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej dwóch specjalności: pedagogiki opiekuńczej oraz pedagogiki resocjalizacyjnej. Do zebrania materiału badawczego zastosowano szacowanie pytań egzaminu końcowego, opierające się na założeniu trafności teoretycznej egzaminu. Ponadto wykorzystano średnią ocen z egzaminów i zaliczeń uzyskaną przez badanych w toku studiów oraz wyniki egzaminu (studentów stacjonarnych i niestacjonarnych). W badaniu uwzględniono cztery wskaźniki jakości kształcenia: problemowość, praktyczność, ważność oraz trudność pytań. Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono, że treść kształcenia i egzaminowania licencjatów jest zrównoważona pod względem odtwarzania wiedzy, rozumienia wiedzy i rozwiązywania problemów. Wykazano przewagę wiedzy teoretycznej oraz pośrednio prowadzącej do zastosowania; wiedza bezpośrednio użyteczna w praktyce okazała się sprawdzana w sposób fragmentaryczny. W ocenie studentów stacjonarnych większe znaczenie miały przedmioty specjalizacji niż ogólne i kierunkowe, natomiast egzamin określili jako łatwy. Z kolei studenci niestacjonarni uważali egzamin za umiarkowanie trudny oraz doceniali potrzebę wiedzy teoretycznej. Dla wszystkich badanych pytania egzaminacyjne z przedmiotów teoretycznych okazały się trudniejsze od pytań specjalizacyjnych. Obie grupy studentów uznały również, że trudniejszy materiał był mniej znaczący, największą wagę przypisały umiejętnościom praktycznym. |