BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza pedagogiczna licencjata w ocenie wykładowcy i studenta
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Bolesław Niemierko
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jaką wartość poznawczą (intelektualną) ma kształcenie pedagogiczne licencjatów; jaką wartość praktyczną (zawodową) ma kształcenie pedagogiczne licencjatów; jakiej wiedzy pedagogicznej oczekują licencjaci stacjonarni; jakiej wiedzy pedagogicznej oczekują licencjaci niestacjonarni. Próbę badawczą stanowili studenci Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej dwóch specjalności: pedagogiki opiekuńczej oraz pedagogiki resocjalizacyjnej. Do zebrania materiału badawczego zastosowano szacowanie pytań egzaminu końcowego, opierające się na założeniu trafności teoretycznej egzaminu. Ponadto wykorzystano średnią ocen z egzaminów i zaliczeń uzyskaną przez badanych w toku studiów oraz wyniki egzaminu (studentów stacjonarnych i niestacjonarnych). W badaniu uwzględniono cztery wskaźniki jakości kształcenia: problemowość, praktyczność, ważność oraz trudność pytań. Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono, że treść kształcenia i egzaminowania licencjatów jest zrównoważona pod względem odtwarzania wiedzy, rozumienia wiedzy i rozwiązywania problemów. Wykazano przewagę wiedzy teoretycznej oraz pośrednio prowadzącej do zastosowania; wiedza bezpośrednio użyteczna w praktyce okazała się sprawdzana w sposób fragmentaryczny. W ocenie studentów stacjonarnych większe znaczenie miały przedmioty specjalizacji niż ogólne i kierunkowe, natomiast egzamin określili jako łatwy. Z kolei studenci niestacjonarni uważali egzamin za umiarkowanie trudny oraz doceniali potrzebę wiedzy teoretycznej. Dla wszystkich badanych pytania egzaminacyjne z przedmiotów teoretycznych okazały się trudniejsze od pytań specjalizacyjnych. Obie grupy studentów uznały również, że trudniejszy materiał był mniej znaczący, największą wagę przypisały umiejętnościom praktycznym.

Deskryptory TESE: wiedza, efekt uczenia się, cele kształcenia, ocena uczących się, student
TESE descriptors: knowledge, learning outcome, aims of education, evaluation of students, student
Publikacje:
  • Niemierko, B. (2011). Wiedza pedagogiczna licencjata w ocenie wykładowcy i studenta. Ruch Pedagogiczny, 1-2, 41-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"