BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza pojęciowa uczniów z zakresu fizyki
Data: [2003]
Badacz: Małgorzata Wysocka-Kunisz
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o stan wiedzy uczniów z zakresu pojęć fizycznych w kontekście założeń programowych. Badaniem objęto 640 uczniów z 28 klas VI-VIII szkoły podstawowej (po realizacji programu nauczania fizyki w danej klasie) oraz 464 uczniów z 15 klas pierwszych szkół średnich (przed realizacją treści nauczania fizyki). W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Uczniowie szkoły podstawowej badani byli testem znajomości pojęć fizycznych odpowiednio do ukończonej klasy (oddzielny test przewidziano dla klas VI-VIII) i testem J.C. Ravena, wypełnili również ankietę ucznia. Uczniowie szkół średnich rozwiązali z kolei trzy testy znajomości pojęć ze szkoły podstawowej (dla wszystkich klas), test J.C. Ravena oraz ankietę ucznia. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie szkoły podstawowej opanowali pojęcia fizyczne w 55,7%. Najlepiej poradzili sobie uczniowie klasy szóstej (66%), następnie uczniowie klasy siódmej (59,9%), najgorzej zaś – uczniowie klasy ósmej (45,9%). Oznaczało to, że z każdym kolejnym rokiem nauki uczniowie przyswajali coraz mniej pojęć w stosunku do minimum programowego. Znacznie gorsze wyniki osiągnęli uczniowie szkół średnich – ogółem 33,8%. Test dla klasy szóstej rozwiązano w 48,9%, dla klasy siódmej – w 32,9%, dla klasy ósmej – w 18,6%. Ponownie obserwowano zatem regres w znajomości terminów fizycznych. Stwierdzono również istotne statystycznie różnice między wynikami osiąganymi przez uczniów z różnych typów szkół średnich – najwyższe oceny uzyskali kolejno uczniowie liceów ogólnokształcących, techników, liceów zawodowych oraz zasadniczych szkół zawodowych. Analiza wyników ze względu na dziedziny fizyki ujawniała, że uczniowie prezentowali najpełniejszą wiedzę z zakresu właściwości materii (szkoła podstawowa – 74,4%, szkoła średnia – 60,1%) i wiadomości wstępnych (odpowiednio 68,4% i 52,7%). Najgorsze wyniki uzyskano dla działu: prąd elektryczny (34,3% i 9%). Analiza statystyczna uzyskanych danych pozwoliła stwierdzić, że w trakcie nauczania fizyki w szkole podstawowej i średniej następował niezadowalający w stosunku do wymagań minimum programowego przyrost wiedzy pojęciowej. Ponadto czynnik zapamiętywania nie odgrywał decydującej roli, bowiem materiał z klas siódmych i ósmych opanowano najgorzej, co sugerowało słabe utrwalenie materiału i jego zbyt wysoki poziom trudności, na co wskazywała również analiza zasobu poszczególnych pojęć.

Deskryptory TESE: fizyka, wiedza, szkoła podstawowa, szkoła średnia, program nauczania
TESE descriptors: physics, knowledge, primary school, secondary school, curriculum
Publikacje:
  • Wysocka-Kunisz, M. (2003). Wiedza pojęciowa uczniów z zakresu fizyki. Edukacja, 3, 43-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"