BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości człowieka w praktyce pedagogicznej
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Jolanta Wilsz
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła analiza danych na temat planów zawodowych i edukacyjnych oraz zainteresowań uczniów liceów ogólnokształcących. W badaniu ankietowym zastosowano autorskie testy do kompleksowej diagnostyki stałych indywidualnych cech osobowości człowieka, opartych na teorii systemu autonomicznego Mariana Mazura. Rzetelność i trafność testów została wcześniej potwierdzona badaniami. Postawiono hipotezę badawczą, zgodnie z którą uczniowie samodzielnie dokonujący wyboru zawodu wybierają zawód właściwy dla siebie ze względu na posiadane wartości stałych indywidualnych cech osobowości. Dla każdego zawodu zawartego w ankiecie ustalono wartości stałych indywidualnych cech osobowości, które powinny sprzyjać jego efektownemu wykonywaniu. Wyniki badania pozwoliły zestawić te wartości z wartościami stałych indywidualnych cech osobowości uczniów. Dla uczniów, którzy wybrali dla siebie nieodpowiedni zawód zgodnie z wynikami testu, określono zawód właściwy ze względu na wartości stałych indywidualnych cech osobowości. Wszystkie wnioski przekazano uczniom w trakcie indywidualnych rozmów. W przypadku trafnych wyborów potwierdzono je i uzasadniono. W przypadku wyborów chybionych uświadomiono uczniom ewentualne problemy, które mogły się pojawić w wyniku podjęcia pracy w źle dobranym zawodzie, oraz przekazano informację na temat zawodów, do których predysponują ich wartości stałych indywidualnych cech osobowości. Wyniki badania przekazano również nauczycielom, uwzględniono przy tym między innymi konsekwencje wartości mierzonych cech dla przebiegu procesu kształcenia zindywidualizowanego danego ucznia. Opracowano także rekomendacje dla pedagogów.

Deskryptory TESE: osobowość, psychologia, test standaryzowany, praktyka pedagogiczna, trudności w nauce
TESE descriptors: personality, psychology, standardised test, teaching practice, learning difficulty
Publikacje:
  • Wilsz, J. (2012). Wykorzystanie koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości człowieka w praktyce pedagogicznej. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 21-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"