Obserwuj
Tytuł badania: |
Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów w dużych miastach |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Roman Dolata, Aleksandra Jasińska, Michał Modzelewski |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była funkcja monitorująca i ewaluacyjna krajowych egzaminów gimnazjalnych, omówiona na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów pod względem osiągnięć szkolnych. W analizie wykorzystano ogólnokrajowe dane z części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego z lat 2002-2012 oraz analogiczne dane ze sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej. Oprócz zróżnicowania międzyszkolnego gimnazjów w świetle wyników egzaminu poruszono również zagadnienie zróżnicowania międzyszkolnego w perspektywie porównawczej oraz w perspektywie lokalnej. W wyniku analizy danych stwierdzono, że krajowy system egzaminacyjny może z powodzeniem pełnić funkcję monitorującą zjawiska zachodzące wewnątrz systemu szkolnictwa oraz funkcję ewaluacyjną, czyli stanowić narzędzie do zarządzania tymi procesami. Zilustrowano to na przykładzie odkrycia dynamicznego różnicowania się gimnazjów w miastach, szczególnie tych dużych, pod względem wyników egzaminów, co stanowiło bardzo istotną informację z punktu widzenia polityki oświatowej. Z kolei metoda EWD umożliwia samorządom monitorowanie procesu różnicowania się szkół na poziomie lokalnym z punktu widzenia efektywności kształcenia w poszczególnych placówkach. Metoda EWD stanowi także przydatne narzędzie do ewaluacji skuteczności podjętych działań zmierzających do zmniejszenia nierówności edukacyjnych. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, gimnazjum, ewaluacja, równość szans, obszar miejski, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
examination, lower secondary, evaluation, equal opportunity, urban area, learning outcome |
Publikacje: |
- Dolata, R., Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2012). Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów w dużych miastach. Polityka Społeczna, 1, 41-46.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.