BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów w dużych miastach
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Roman Dolata, Aleksandra Jasińska, Michał Modzelewski
Abstrakt:

Przedmiotem badania była funkcja monitorująca i ewaluacyjna krajowych egzaminów gimnazjalnych, omówiona na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów pod względem osiągnięć szkolnych. W analizie wykorzystano ogólnokrajowe dane z części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego z lat 2002-2012 oraz analogiczne dane ze sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej. Oprócz zróżnicowania międzyszkolnego gimnazjów w świetle wyników egzaminu poruszono również zagadnienie zróżnicowania międzyszkolnego w perspektywie porównawczej oraz w perspektywie lokalnej. W wyniku analizy danych stwierdzono, że krajowy system egzaminacyjny może z powodzeniem pełnić funkcję monitorującą zjawiska zachodzące wewnątrz systemu szkolnictwa oraz funkcję ewaluacyjną, czyli stanowić narzędzie do zarządzania tymi procesami. Zilustrowano to na przykładzie odkrycia dynamicznego różnicowania się gimnazjów w miastach, szczególnie tych dużych, pod względem wyników egzaminów, co stanowiło bardzo istotną informację z punktu widzenia polityki oświatowej. Z kolei metoda EWD umożliwia samorządom monitorowanie procesu różnicowania się szkół na poziomie lokalnym z punktu widzenia efektywności kształcenia w poszczególnych placówkach. Metoda EWD stanowi także przydatne narzędzie do ewaluacji skuteczności podjętych działań zmierzających do zmniejszenia nierówności edukacyjnych.

Deskryptory TESE: egzamin, gimnazjum, ewaluacja, równość szans, obszar miejski, efekt uczenia się
TESE descriptors: examination, lower secondary, evaluation, equal opportunity, urban area, learning outcome
Publikacje:
  • Dolata, R., Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2012). Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów w dużych miastach. Polityka Społeczna, 1, 41-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"