Tytuł badania: |
Wykorzystanie mediów elektronicznych w edukacji technicznej studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
1999 – 2004 |
Badacz: |
Tomasz Prauzner |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji założenia o wyższej skuteczności środków dydaktycznych wspomaganych komputerowo w procesie nauczania niż środków tradycyjnych. Badanie zrealizowano w dwóch etapach – w pierwszym uczestniczyło 87 studentów pierwszego i drugiego roku studiów Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, uczęszczających na zajęcia laboratoryjne z informatyki i elektrotechniki. Respondentów poproszono o uzupełnienie ankiety oraz przeprowadzono z nimi wywiad (zastosowane kwestionariusze dotyczyły posiadanej wiedzy oraz opinii badanych na temat dotychczasowego trybu prowadzenia zajęć na studiach oraz wcześniejszych w szkole średniej). W drugim etapie badaniu poddano 316 studentów, których podzielono na grupę eksperymentalną (podczas zajęć z tymi osobami wykorzystywano środki dydaktyczne wspomagane technikami multimedialnymi) oraz kontrolną. W wyniku przeprowadzonego testu końcowego, sprawdzającego efekty nauczania, potwierdzono słuszność hipotezy o wyższej skuteczności w procesie nauczania metod wykorzystujących komputer oraz odpowiednie oprogramowanie specjalistyczne (TIK). Jednocześnie zaobserwowano większe zainteresowanie wśród respondentów z grupy eksperymentalnej oraz wzrost aktywności na zajęciach, podczas których posługiwano się nowszym środkami dydaktycznymi. |
Deskryptory TESE: |
postępy w nauce, efekt uczenia się, nauczanie, proces uczenia się, student, technologia informacyjno-komunikacyjna, kształcenie techniczne, studia wyższe, dydaktyka, środki dydaktyczne |
TESE descriptors: |
study progress, learning outcome, teaching, learning process, student, ICT, technical education, higher education course, didactics, teaching resourses |
Publikacje: |
- Prauzner, T. (2006). Wykorzystanie mediów elektronicznych w edukacji technicznej studentów. Technika – Informatyka – Edukacja, 6, 140-144.
|