BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie metod Edwarda de Bono w edukacji ogólnotechnicznej
Data: 1997
Badacz: Marcin Musioł
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: W jakim stopniu zastosowanie metod Edwarda de Bono na lekcjach techniki wpływa na rozwój twórczego myślenia technicznego uczniów klas VII i VIII? Do zebrania materiału badawczego posłużono się naturalnym eksperymentem pedagogicznym. Próbę stanowili uczniowie ośmiu klas siódmych i dwóch klas ósmych z czterech szkół podstawowych w Bytomiu. Łącznie w badaniu uczestniczyły 233 osoby. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w zakresie wskaźnika poziomu rozwoju logicznego rozumowania grupa eksperymentalna uzyskała wyniki lepsze o 13,5% od grupy kontrolnej. Wykazano również, że uczniowie z grupy eksperymentalnej osiągnęli lepsze rezultaty o 47,7% pod względem wskaźnika poziomu rozwoju wyobraźni przestrzennej. Wyższe wyniki odnotowano w grupie eksperymentalnej także w przypadku wskaźnika poziomu rozwoju wyobraźni konstrukcyjnej (o 67,9%), rozwoju wyobraźni kinetycznej (o 67,2%), rozwoju oryginalności myślenia (o 83,3%) oraz w zakresie wskaźnika poziomu rozwoju fantazji (o 48,7%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem w grupie kontrolnej wyższe wyniki (o 2,4%) stwierdzono jedynie w przypadku wskaźnika poziomu rozwoju intuicji. Badanie pozwoliło jednoznacznie stwierdzić, że posługiwanie się metodami Edwarda de Bono (metodą sześciu kapeluszy myślowych oraz konstrukcji TO/LOPOSO/GO) wspomaga proces kształtowania się twórczego myślenia technicznego (w tym logicznego rozumowania, wyobraźni przestrzennej, wyobraźni konstrukcyjnej, wyobraźni kinetycznej, oryginalności myślenia oraz fantazji).

Deskryptory TESE: kształcenie techniczne, edukacja, nauczanie, metoda nauczania, przedmiot nauczania, proces uczenia się, uczenie się, technika
TESE descriptors: technical education, education, teaching, teaching method, curriculum subject, learning process, learning, technology
Publikacje:
  • Musioł, M. (2003). Wykorzystanie metod Edwarda de Bono w edukacji ogólnotechnicznej – doniesienie z badań. Chowanna, 2, 149-160.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"