BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pedagogiczne i psychologiczne aspekty dopasowania zawodowego
Instytucja:
Data: czerwiec 2010
Badacz: Stefan Kwiatkowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: lepsze dopasowanie zawodowe będzie skutkowało niższym poziomem stresu; lepsze dopasowanie zawodowe będzie skutkowało wyższym poziomem nadziei na sukces, pomiędzy poziomem stresu (nastroju negatywnego) a nadzieją na sukces wystąpi ujemna korelacja.  Próbę badawczą stanowiło 89 osób (w tym 67 kobiet oraz 22 mężczyzn). Spośród badanych ponad połowa (51 osób) była studentami pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, pozostałe osoby były pracownikami trzech warszawskich firm. Wszyscy uczestnicy badania byli aktywni zawodowo w pełnym wymiarze godzin. W badaniu posłużono się Kwestionariuszem Preferencji Zawodowych J. Hollanda w adaptacji C. Nosala, Z. Piskorza oraz K. Świątnickiego; Kwestionariuszem Nadziei na Sukces C.R. Snydera w adaptacji M. Łaguny, J. Trzebińskiego oraz M. Zięby, a także listą przymiotnikową PANAS (Positive Affect – Negative Affect Schedule). W wyniku przeprowadzonego badania częściowo potwierdzono hipotezę o różnicy w poziomie stresu między osobami niedopasowanymi a dopasowanymi zawodowo. Największe zróżnicowanie zanotowano między osobami najbardziej dopasowanymi i niedopasowanymi. Nie stwierdzono istotnej różnicy w poziomie nastroju negatywnego między osobami średnio dopasowanymi i najmniej dopasowanymi. Analiza materiału pozwoliła także częściowo potwierdzić prawidłowość drugiej hipotezy. Odpowiedzi ankietowanych wykazały, że wraz z poziomem dopasowania zawodowego spadał także poziom nadziei na sukces. W przypadku hipotezy trzeciej uzyskane wyniki potwierdziły jej trafność. Analiza zmiennych ujawniła, że im wyższy poziom nadziei na sukces osiągali badani, tym charakteryzował ich mniejszy poziom nastroju negatywnego.

Deskryptory TESE: postawa, rozwój umiejętności zawodowych, kariera zawodowa, dobre samopoczucie, kompetencje, kwalifikacje zawodowe
TESE descriptors: attitude, skill development, career, well-being, competence, vocational qualification
Publikacje:
  • Kwiatkowski, S. (2011). Pedagogiczne i psychologiczne aspekty dopasowania zawodowego. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 59-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"