Abstrakt: |
Przedmiotem badania uczyniono zachowania społeczne przyszłych nauczycieli. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Zachowań Społecznych (Green, Lewis, 1992). Badaniem objęto 85 studentów trzeciego roku stacjonarnych studiów magisterskich i drugiego roku stacjonarnych studiów licencjackich na specjalności: pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. Na podstawie wyników badania stwierdzono u większości respondentów prawidłowe zachowania społeczne. Studenci i zarazem przyszli nauczyciele nie mieli problemów w kontaktach z otoczeniem, przejawiali pozytywny stosunek do ludzi, byli przyjaźni, towarzyscy i łatwo nawiązywali kontakty interpersonalne. 85% respondentów uważało swoje zachowania za ekstrawertyczne, a 15% za bliskie introwersji. 84,7% badanych uznawało siebie za osoby słuchające, co partner ma do powiedzenia, i od czasu do czasu komentujące coś. Prawie tyle samo respondentów twierdziło, że interesująca jest szansa na wymianę poglądów z kimś nowym. 77,64% studentów uważało, że pozwalają rozmowie toczyć się swobodnie i nie peszą ich chwile milczenia. 82,35% badanych widziało siebie jako uczestników komunikacji ani niebiernych, ani niedominujących. 74,11% studentów nie widziało problemu, gdy osoba tej samej płci kładła im podczas rozmowy rękę na ramieniu. 47,05% respondentów bez przerwy patrzyło w oczy swoim rozmówcom. Nieco ponad połowa studentów chciała wywrzeć dobre wrażenie na nowo poznanej osobie.
|