BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pedagogiczna interpretacja zachowań społecznych kandydatów na nauczycieli klas I-III
Instytucja:
Data: maj 2009
Badacz: Elżbieta Marek
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono zachowania społeczne przyszłych nauczycieli. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Zachowań Społecznych (Green, Lewis, 1992). Badaniem objęto 85 studentów trzeciego roku stacjonarnych studiów magisterskich i drugiego roku stacjonarnych studiów licencjackich na specjalności: pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. Na podstawie wyników badania stwierdzono u większości respondentów prawidłowe zachowania społeczne. Studenci i zarazem przyszli nauczyciele nie mieli problemów w kontaktach z otoczeniem, przejawiali pozytywny stosunek do ludzi, byli przyjaźni, towarzyscy i łatwo nawiązywali kontakty interpersonalne. 85% respondentów uważało swoje zachowania za ekstrawertyczne, a 15% za bliskie introwersji. 84,7% badanych uznawało siebie za osoby słuchające, co partner ma do powiedzenia, i od czasu do czasu komentujące coś. Prawie tyle samo respondentów twierdziło, że interesująca jest szansa na wymianę poglądów z kimś nowym. 77,64% studentów uważało, że pozwalają rozmowie toczyć się swobodnie i nie peszą ich chwile milczenia. 82,35% badanych widziało siebie jako uczestników komunikacji ani niebiernych, ani niedominujących. 74,11% studentów nie widziało problemu, gdy osoba tej samej płci kładła im podczas rozmowy rękę na ramieniu. 47,05% respondentów bez przerwy patrzyło w oczy swoim rozmówcom. Nieco ponad połowa studentów chciała wywrzeć dobre wrażenie na nowo poznanej osobie.

 

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, kompetencje, kompetencje społeczne, postawa
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, competence, social competences, attitude
Publikacje:
  • Marek, E. (2010). Pedagogiczna interpretacja zachowań społecznych kandydatów na nauczycieli klas I-III. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 347-354). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"