BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studiowanie w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego. Selektywne opinie i plany studentów studiów humanistycznych
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Magdalena Piorunek, Iwona Werner
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy doświadczeń studentów kierunków humanistycznych związanych z przebiegiem oraz oceną jakości studiów w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego. Próbę badawczą stanowiła grupa 418 studentów (w tym 70,8% kobiet) ostatniego roku trzyletnich studiów licencjackich wybranej niepublicznej szkoły wyższej mieszczącej się w zachodniej Polsce. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Orientacji Życiowej. Otrzymane wyniki wskazują, że 85,4% respondentów uznało program studiów za zbyt teoretyczny, zwracano uwagę na zbyt małą możliwość zdobywania umiejętności praktycznych. Blisko połowa badanych (47,6%) w ogólnej ocenie przebiegu dotychczasowych studiów w zakresie przygotowania do radzenia sobie na rynku pracy wskazała odpowiedź trudno powiedzieć, dobrze oceniło je 21,5%, a niezadowolenie wyraziło 22,7% studentów. Mimo to 44,5% badanych deklarowało kontynuację studiów magisterskich na dotychczasowym kierunku na obecnej uczelni; 27,03% zamierzało zmienić szkołę wyższą, ale nie kierunek; 13,63% planowało zmienić jedynie kierunek; taki sam odsetek studentów deklarował zmianę zarówno uczelni, jak i kierunku. Inne plany dotyczące edukacji zakładały podjęcie drugiego kierunku studiów na poziomie licencjackim (5,50%), studiów podyplomowych (11,96%), doktoranckich (około 11%), samokształcenia (9,09%), stażu lub wolontariatu (6,7%). Brak zainteresowania kontynuacją kształcenia akademickiego po zdobyciu dyplomu licencjackiego wyraziło 3,83% studentów. Wykazano, że blisko połowa respondentów (44,74%) planuje po ukończeniu studiów znaleźć satysfakcjonujące zatrudnienie z możliwością dalszego doskonalenia i dokształcania, 30,14% chciałoby podjąć pracę zgodnie ze zdobytym wykształceniem, a 23,92% kontynuować dotychczasowe zatrudnienie. 14,35% studentów nie miało skonkretyzowanych planów zawodowych.

Deskryptory TESE: planowanie edukacji, kariera szkolna, absolwent szkoły wyższej, kompetencje, oferta edukacyjna, ocena uczących się, nauki humanistyczne, szkolnictwo wyższe, student
TESE descriptors: educational planning, school career, graduate, competence, educational provision, evaluation of students, humanities, higher education, student
Publikacje:
  • Piorunek, M. i Werner, I. (2011). Studiowanie w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego. Selektywne opinie i plany studentów studiów humanistycznych. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 17-39.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"