Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy doświadczeń studentów kierunków humanistycznych związanych z przebiegiem oraz oceną jakości studiów w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego. Próbę badawczą stanowiła grupa 418 studentów (w tym 70,8% kobiet) ostatniego roku trzyletnich studiów licencjackich wybranej niepublicznej szkoły wyższej mieszczącej się w zachodniej Polsce. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Orientacji Życiowej. Otrzymane wyniki wskazują, że 85,4% respondentów uznało program studiów za zbyt teoretyczny, zwracano uwagę na zbyt małą możliwość zdobywania umiejętności praktycznych. Blisko połowa badanych (47,6%) w ogólnej ocenie przebiegu dotychczasowych studiów w zakresie przygotowania do radzenia sobie na rynku pracy wskazała odpowiedź trudno powiedzieć, dobrze oceniło je 21,5%, a niezadowolenie wyraziło 22,7% studentów. Mimo to 44,5% badanych deklarowało kontynuację studiów magisterskich na dotychczasowym kierunku na obecnej uczelni; 27,03% zamierzało zmienić szkołę wyższą, ale nie kierunek; 13,63% planowało zmienić jedynie kierunek; taki sam odsetek studentów deklarował zmianę zarówno uczelni, jak i kierunku. Inne plany dotyczące edukacji zakładały podjęcie drugiego kierunku studiów na poziomie licencjackim (5,50%), studiów podyplomowych (11,96%), doktoranckich (około 11%), samokształcenia (9,09%), stażu lub wolontariatu (6,7%). Brak zainteresowania kontynuacją kształcenia akademickiego po zdobyciu dyplomu licencjackiego wyraziło 3,83% studentów. Wykazano, że blisko połowa respondentów (44,74%) planuje po ukończeniu studiów znaleźć satysfakcjonujące zatrudnienie z możliwością dalszego doskonalenia i dokształcania, 30,14% chciałoby podjąć pracę zgodnie ze zdobytym wykształceniem, a 23,92% kontynuować dotychczasowe zatrudnienie. 14,35% studentów nie miało skonkretyzowanych planów zawodowych. |