
Obserwuj
Tytuł badania: |
Studia wyższe w Polsce – bezpłatne czy odpłatne? Opinie warszawskich licealistów i studentów |
Data: |
wrzesień 2004 – październik 2004 |
Badacz: |
Katarzyna Macioł |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii uczniów i studentów na temat odpłatności za studia dzienne w uczelniach państwowych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą ankietową. Łącznie kwestionariusze wypełniło 449 osób (259 kobiet i 190 mężczyzn). Wśród respondentów jedną trzecią stanowili uczniowie klas maturalnych z dwóch warszawskich liceów ogólnokształcących, trzy piąte to studenci uczelni państwowej (w tym 45% osób studiowało w płatnym trybie zaocznym), a co dwudziesty ankietowany studiował w uczelni niepaństwowej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że za studiami bezpłatnymi dla wszystkich relatywnie najczęściej były osoby pochodzące ze wsi (90%), w dalszej kolejności maturzyści (89%), osoby o średnim miesięcznym dochodzie na członka rodziny w wysokości do 1000 zł (86%) oraz osoby, których rodzice mieli wykształcenie średnie (85%). Okazało się również, że za bezpłatnymi studiami opowiadały się częściej kobiety (82%) niż mężczyźni (76%). W grupie zwolenników braku odpłatności za studia najmniejszy odsetek respondentów stanowili studenci uczący się w trybie dziennym na uczelniach państwowych (69%). Jednocześnie zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono, że za pobieraniem opłaty za studia w uczelniach państwowych opowiedziało się 25 badanych (wśród uzasadnień znalazły się m.in. argument podwyższenia jakości studiów, większej sprawiedliwości czy konkurencji między uczelniami). |
Deskryptory TESE: |
finansowanie edukacji, postawa, student, studia wyższe, szkoła wyższa, system edukacji, opłaty za naukę |
TESE descriptors: |
financing of education, attitude, student, higher education course, higher education, education system, tuition fees |
Publikacje: |
- Macioł, K. (2005). Studia wyższe w Polsce – bezpłatne czy odpłatne? Opinie warszawskich licealistów i studentów. e-mentor, 3, 14-19.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.