BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studia wyższe w Polsce – bezpłatne czy odpłatne? Opinie warszawskich licealistów i studentów
Data: wrzesień 2004 – październik 2004
Badacz: Katarzyna Macioł
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii uczniów i studentów na temat odpłatności za studia dzienne w uczelniach państwowych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą ankietową. Łącznie kwestionariusze wypełniło 449 osób (259 kobiet i 190 mężczyzn). Wśród respondentów jedną trzecią stanowili uczniowie klas maturalnych z dwóch warszawskich liceów ogólnokształcących, trzy piąte to studenci uczelni państwowej (w tym 45% osób studiowało w płatnym trybie zaocznym), a co dwudziesty ankietowany studiował w uczelni niepaństwowej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że za studiami bezpłatnymi dla wszystkich relatywnie najczęściej były osoby pochodzące ze wsi (90%), w dalszej kolejności maturzyści (89%), osoby o średnim miesięcznym dochodzie na członka rodziny w wysokości do 1000 zł (86%) oraz osoby, których rodzice mieli wykształcenie średnie (85%). Okazało się również, że za bezpłatnymi studiami opowiadały się częściej kobiety (82%) niż mężczyźni (76%). W grupie zwolenników braku odpłatności za studia najmniejszy odsetek respondentów stanowili studenci uczący się w trybie dziennym na uczelniach państwowych (69%). Jednocześnie zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono, że za pobieraniem opłaty za studia w uczelniach państwowych opowiedziało się 25 badanych (wśród uzasadnień znalazły się m.in. argument podwyższenia jakości studiów, większej sprawiedliwości czy konkurencji między uczelniami).

Deskryptory TESE: finansowanie edukacji, postawa, student, studia wyższe, szkoła wyższa, system edukacji, opłaty za naukę
TESE descriptors: financing of education, attitude, student, higher education course, higher education, education system, tuition fees
Publikacje:
  • Macioł, K. (2005). Studia wyższe w Polsce – bezpłatne czy odpłatne? Opinie warszawskich licealistów i studentów. e-mentor, 3, 14-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"