
Obserwuj
Tytuł badania: |
Studia wyższe – dla kogo, po co i z jakim skutkiem |
Instytucja: |
|
Data: |
6 czerwca 2013 – 12 czerwca 2013 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie społecznej świadomości dotyczącej procesu upowszechnienia szkolnictwa wyższego i jego funkcjonowania w kontekście wysokiego poziomu aspiracji edukacyjnych Polaków, zmian demograficznych oraz wymogów rynku pracy. Badaniem sondażowym objęto reprezentatywną próbę losową dorosłych mieszkańców Polski (N = 1010). Zgodnie z uzyskanymi wynikami większość respondentów podzielała przekonanie o tym, że w Polsce może studiować każdy (78%). Ponad połowa ankietowanych uważała jednocześnie, że dyplom uczelni wyższej ma na rynku pracy małą wartość (57%), szczególnie jeśli jest to dyplom ukończenia kierunku humanistycznego. Większe szanse zatrudnienia dawał zdaniem badanych dyplom ukończenia kierunków technicznych. Lepiej oceniano również sytuację studentów studiów stacjonarnych niż niestacjonarnych oraz uczelni publicznych niż prywatnych. Opinie ankietowanych najsilniej różnicował poziom ich wykształcenia. Bardziej krytyczni w swoich ocenach okazali się badani posiadający wyższe wykształcenie – oceniali oni szkolnictwo wyższe jako masowe, dyplom ukończenia studiów nie miał ich zdaniem dużej wartości na rynku pracy. |
Deskryptory TESE: |
szkolnictwo wyższe, studia wyższe, postawa, społeczeństwo, dyplom ukończenia studiów wyższych, rynek pracy |
TESE descriptors: |
higher education, higher education course, attitude, society, higher education diploma, labour market |
Publikacje: |
- CBOS. (2013). Studia wyższe – dla kogo, po co i z jakim skutkiem. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_092_13.PDF

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.