BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zróżnicowanie poziomu kompetencji informatycznych uczniów klas początkowych
Data: wrzesień 2011
Badacz: Marcin Musioł
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu zróżnicowania kompetencji informatycznych (TIK) wśród uczniów klas początkowych oraz przebiegu pracy nauczyciela z uczniami o różnych poziomach kompetencji w kontekście wdrożenia począwszy od 2009 roku podstawy programowej, zgodnie z którą edukacja informatyczna była obligatoryjna w klasach początkowych. Obserwacją objęto pięć klas pierwszych, cztery klasy drugie i pięć klas trzecich w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 51 w Bytomiu. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić znaczne zróżnicowanie kompetencji między uczniami odbywającymi zajęcia komputerowe w sali komputerowej (jedna godzina tygodniowo) a uczniami pracującymi z netbookami (obsługującymi komputery niemal codziennie w czasie jednej godziny lekcyjnej). Uczniowie z drugiej grupy pracowali z komputerami bardzo spokojnie i bez emocji okazywanych przez dzieci z pierwszej grupy uczniów, często radzili sobie z napotykanymi problemami (np. zresetowaniem się komputera) samodzielnie. Częsta praca z komputerami sprzyjała również wypracowywaniu nawyku przyjmowania prawidłowej postawy ciała przy komputerze. Uczniowie z tej grupy częściej osiągali podobny poziom umiejętności oraz bez problemu radzili sobie z pracą w lokalnej sieci komputerowej. Zróżnicowanie kompetencji informatycznych pojawiło się jednak we wszystkich badanych klasach, również tam, gdzie zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Im różnice w kompetencjach informatycznych uczniów były większe, tym większe były również trudności doświadczane przez nauczyciela, który zmuszony był podejmować bardziej zróżnicowane i zindywidualizowane działania. Większość badanych uczniów osiągnęła jednak minimum umiejętności wymaganych zgodnie z programem nauczania, w tym stosowała zasady bezpieczeństwa w wykorzystywaniu komputera oraz potrafiła dbać o własne zdrowie podczas korzystania z narzędzi ICT.

Author's Keywords: Early School, computer classes, computer skills
Deskryptory TESE: kompetencje, komputer, informatyka, szkoła podstawowa, program nauczania, nauczanie wspomagane komputerem, kształcenie na poziomie elementarnym, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: competence, computer, computer science, primary school, curriculum, computer-assisted learning, basic education, ICT
Publikacje:
  • Musioł, M. (2012). Zróżnicowanie poziomu kompetencji informatycznych uczniów klas początkowych. Chowanna, 2(39), 313-324.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"