BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zróżnicowanie środowiskowe aktywności ruchowej młodzieży gimnazjalnej w kontekście strategii zrównoważonego rozwoju
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Ryszard Bartoszewicz, Krzysztof Gandziarski, Marta Wieczorek
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie stanu środowiskowego zróżnicowania struktury rekreacyjnej aktywności ruchowej młodzieży gimnazjalnej. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: ile godzin tygodniowo poświęcają badani na udział w poszczególnych rodzajach aktywności ruchowej; czy i w jakim zakresie środowisko zamieszkania oraz płeć badanych różnicują ich udział w aktywności ruchowej. Badaniem objęto gimnazjalistów ze szkół z południowo-zachodniej Polski (m.in.: Wrocławia, Ostrowa Wielkopolskiego, Świdnicy, Wałbrzycha, Zgorzelca, Żagania). Z terenów miejskich zbadano 2075 osób (1070 dziewcząt oraz 1005 chłopców), z wiejskich 1454 osoby (729 dziewcząt oraz 725 chłopców). W badaniu wykorzystano metodologię sondażu diagnostycznego (technika: ankieta; narzędzie badawcze: kwestionariusz ankiety Zainteresowania w zakresie aktywności ruchowej). Dane opracowano z wykorzystaniem analizy statystycznej. Doniesienie pokazuje m.in. wskaźniki populacyjne poszczególnych rodzajów aktywności ruchowej chłopców i dziewcząt. 95,72% chłopców i 93,16% dziewcząt podejmuje w ogóle aktywność ruchową. Z badania wynika, że aktywność samodzielną podejmuje blisko dwa razy więcej młodzieży niż aktywność zorganizowaną. Ogólna aktywność ruchowa badanych dziewcząt nie jest zdeterminowana przez środowisko zamieszkania. Chłopcy wolą uczestniczyć w aktywnościach zorganizowanych (dwukrotnie większy odsetek niż przy aktywnościach samodzielnych).

Autorskie słowa kluczowe: aktywność ruchowa, zrównoważony rozwój, strategia, gimnazjaliści
Author's Keywords: physical activity, sustainable development, strategy, lower secondary school students
Deskryptory TESE: gimnazjum, uczeń, strategia, rozwój dziecka, rozwój motoryczny
TESE descriptors: lower secondary, pupil, policy, child development, motor development
Publikacje:
  • Bartoszewicz, R., Wieczorek, M. i Gandziarski, K. (2014). Zróżnicowanie środowiskowe aktywności ruchowej młodzieży gimnazjalnej w kontekście strategii zrównoważonego rozwoju. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 44, 51-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"