| Tytuł badania: |
Zróżnicowanie środowiskowe aktywności ruchowej młodzieży gimnazjalnej w kontekście strategii zrównoważonego rozwoju |
| Instytucja: |
|
| Data: |
[2011] |
| Badacz: |
Ryszard Bartoszewicz, Krzysztof Gandziarski, Marta Wieczorek |
| Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie stanu środowiskowego zróżnicowania struktury rekreacyjnej aktywności ruchowej młodzieży gimnazjalnej. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: ile godzin tygodniowo poświęcają badani na udział w poszczególnych rodzajach aktywności ruchowej; czy i w jakim zakresie środowisko zamieszkania oraz płeć badanych różnicują ich udział w aktywności ruchowej. Badaniem objęto gimnazjalistów ze szkół z południowo-zachodniej Polski (m.in.: Wrocławia, Ostrowa Wielkopolskiego, Świdnicy, Wałbrzycha, Zgorzelca, Żagania). Z terenów miejskich zbadano 2075 osób (1070 dziewcząt oraz 1005 chłopców), z wiejskich 1454 osoby (729 dziewcząt oraz 725 chłopców). W badaniu wykorzystano metodologię sondażu diagnostycznego (technika: ankieta; narzędzie badawcze: kwestionariusz ankiety Zainteresowania w zakresie aktywności ruchowej). Dane opracowano z wykorzystaniem analizy statystycznej. Doniesienie pokazuje m.in. wskaźniki populacyjne poszczególnych rodzajów aktywności ruchowej chłopców i dziewcząt. 95,72% chłopców i 93,16% dziewcząt podejmuje w ogóle aktywność ruchową. Z badania wynika, że aktywność samodzielną podejmuje blisko dwa razy więcej młodzieży niż aktywność zorganizowaną. Ogólna aktywność ruchowa badanych dziewcząt nie jest zdeterminowana przez środowisko zamieszkania. Chłopcy wolą uczestniczyć w aktywnościach zorganizowanych (dwukrotnie większy odsetek niż przy aktywnościach samodzielnych). |
| Autorskie słowa kluczowe: |
aktywność ruchowa, zrównoważony rozwój, strategia, gimnazjaliści |
| Author's Keywords: |
physical activity, sustainable development, strategy, lower secondary school students |
| Deskryptory TESE: |
gimnazjum, uczeń, strategia, rozwój dziecka, rozwój motoryczny |
| TESE descriptors: |
lower secondary, pupil, policy, child development, motor development |
| Publikacje: |
- Bartoszewicz, R., Wieczorek, M. i Gandziarski, K. (2014). Zróżnicowanie środowiskowe aktywności ruchowej młodzieży gimnazjalnej w kontekście strategii zrównoważonego rozwoju. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 44, 51-59.
|