BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyuczona bezradność intelektualna oraz umiejscowienie poczucia kontroli nad ocenami szkolnymi u młodzieży gimnazjalnej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Agnieszka Fusińska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: jakie podobieństwa i różnice występują w zakresie poziomu bezradności intelektualnej pomiędzy młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie a młodzieżą pełnosprawną; jakie podobieństwa i różnice można zaobserwować w zakresie poczucia kontroli ocen szkolnych pomiędzy obiema grupami. Założono szczególną podatność na kształtowanie się wyuczonej bezradności oraz zewnętrzne poczucie kontroli u osób niepełnosprawnych ze względu na występowanie takich czynników jak specyfika rozwoju tych osób, postawa otoczenia czy doświadczenia niepowodzeń. Badaniem objęto: 60 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim (w tym 30 chłopców oraz 30 dziewczynek, średnia wieku badanych wyniosła 15,57 roku); 60 uczniów pełnosprawnych (w tym 30 chłopców oraz 30 dziewczynek, średnia wieku w tej grupie wyniosła 14,75 roku). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalą Bezradności Intelektualnej oraz Skalą Poczucia Kontroli nad Ocenami Szkolnymi. Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono istotnie niższy poziom wyuczonej bezradności intelektualnej u młodzieży niepełnosprawnej. W zakresie poczucia kontroli nad ocenami szkolnymi nie zaobserwowano istotnych statystycznie różnic pomiędzy obie grupami. Zaznaczono jednak, że młodzież niepełnosprawną cechowało bardziej wewnętrzne poczucie kontroli nad osiągnięciami w szkole niż ich pełnosprawnych rówieśników. Wykazano, że w porównaniu z uczniami w normie rozwojowej osoby niepełnosprawne w większym stopniu przypisywały zdobywanie ocen własnemu wysiłkowi wbrew założeniu o niesprzyjających czynnikach (np. postawie otoczenia). Analiza danych nie potwierdziła żadnej hipotezy: ani zewnętrznego poczucia kontroli u osób niepełnosprawnych, ani o wysokim poziomie wyuczonej bezradności.

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, wyuczona bezradność, poczucie kontroli
Author's Keywords: intellectual disability, learnt intellectual helplessness, locus of control
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, postawa wobec szkoły, efekt uczenia się, ocenianie, młodzież, gimnazjum
TESE descriptors: intellectual disability, attitude towards school, learning outcome, marking, youth, lower secondary
Publikacje:
  • Fusińska, A. (2011). Wyuczona bezradność intelektualna oraz umiejscowienie poczucia kontroli nad ocenami szkolnymi u młodzieży gimnazjalnej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Szkoła Specjalna, 4, 283-295.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"