Abstrakt: |
Celem badania było określenie wytrzymałości biegowej uczniów szkół ponadpodstawowych i podstawowych. Badaniem objęto uczniów z zespołów szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących oraz ze szkół podstawowych. Do zbadania wytrzymałości biegowej użyto testów: dwunastominutowego Coopera oraz piętnastominutowego NRD. Oba testy pozwalają na zwiększenie u ćwiczących, bez względu na ich wiek i sprawność fizyczną, pojemności życiowej płuc, zapewnienie prawidłowej cyrkulacji krwi, wzmocnienie układu sercowego oraz zmniejszenie nadwagi. Testowi dwunastominutowemu poddano 3970 osób, w tym 2733 dziewcząt i 1237 chłopców. Testem piętnastominutowym objęto 3114 osób, w tym 2068 dziewcząt i 1046 chłopców. Nie przeanalizowano wyników 12% badanych, gdyż ci nie zrealizowali pełnego programu badania z powodu nieobecności, przyczyn zdrowotnych oraz wyjazdów na wycieczki. Na podstawie wyników badania opracowano normy, które mogą pomóc nauczycielom wychowania fizycznego w ocenianiu uczniów o różnej wytrzymałości biegowej i o różnym poziomie rozwoju układu krążeniowo-oddechowego. |