Tytuł badania: |
Występowanie zmian rozwojowych i objawów stresu potraumatycznego w grupie studentów kierunków medycznych. Rola stosowanych strategii radzenia sobie |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 – 2010 |
Badacz: |
Maciej Załuski |
Abstrakt: |
Głównym celem badania jest ilustracja powszechnego zjawiska zdarzeń traumatycznych oraz negatywnych/pozytywnych objawów działania stresu u pracowników medycznych, a także u studentów kierunków medycznych (pielęgniarstwa, położnictwa, ratownictwa medycznego). W badaniu zastosowano Inwentarz Objawowy PTSD-K2 oraz kwestionariusz PTGI, a także Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem COPE. W badaniu wzięło udział 257 osób. W analizie wyników wzięto pod uwagę dane pochodzące od 250 osób (234 kobiet, 16 mężczyzn). 100% badanych potwierdziło obecność zdarzenia o charakterze traumatycznym w ciągu ostatnich pięciu lat. 67% badanych osób potwierdziło obecność traumatycznych zdarzeń w życiu pozazawodowym. 33% przyznało się do odczuwania obecności traumy podczas wykonywanego przez siebie zawodu. U co czwartego badanego (24%) zdiagnozowano w okresie kilku pierwszych tygodni po zaistniałej sytuacji traumatycznej obecność klinicznych objawów PTSD. Ponadto analiza wyników dowiodła zależności zachodzącej pomiędzy nasileniem ostrych objawów PTSD a predyspozycjami do stosowania strategii skupiania się na emocjach, podejmowania działań rezygnacyjnych, zaprzeczania. |
Autorskie słowa kluczowe: |
zdarzenie traumatyczne, zaburzenia stresu potraumatycznego, style radzenia sobie ze stresem, pozytywne zmiany rozwojowe po traumie |
Author's Keywords: |
traumatic event, posttraumatic stress disorder, coping styles, posttraumatic growth |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, rozwój poznawczy, student, nauki o zdrowiu, szkoła wyższa |
TESE descriptors: |
health, cognitive development, student, health sciences, higher education |
Publikacje: |
- Załuski, M. (2011). Występowanie zmian rozwojowych i objawów stresu potraumatycznego w grupie studentów kierunków medycznych. Rola stosowanych strategii radzenia sobie. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 2, 199-207.
|