BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Występowanie zmian rozwojowych i objawów stresu potraumatycznego w grupie studentów kierunków medycznych. Rola stosowanych strategii radzenia sobie
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Maciej Załuski
Abstrakt:

Głównym celem badania jest ilustracja powszechnego zjawiska zdarzeń traumatycznych oraz negatywnych/pozytywnych objawów działania stresu u pracowników medycznych, a także u studentów kierunków medycznych (pielęgniarstwa, położnictwa, ratownictwa medycznego). W badaniu zastosowano Inwentarz Objawowy PTSD-K2 oraz kwestionariusz PTGI, a także Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem COPE. W badaniu wzięło udział 257 osób. W analizie wyników wzięto pod uwagę dane pochodzące od 250 osób (234 kobiet, 16 mężczyzn). 100% badanych potwierdziło obecność zdarzenia o charakterze traumatycznym w ciągu ostatnich pięciu lat. 67% badanych osób potwierdziło obecność traumatycznych zdarzeń w życiu pozazawodowym. 33% przyznało się do odczuwania obecności traumy podczas wykonywanego przez siebie zawodu. U co czwartego badanego (24%) zdiagnozowano w okresie kilku pierwszych tygodni po zaistniałej sytuacji traumatycznej obecność klinicznych objawów PTSD. Ponadto analiza wyników dowiodła zależności zachodzącej pomiędzy nasileniem ostrych objawów PTSD a predyspozycjami do stosowania strategii skupiania się na emocjach, podejmowania działań rezygnacyjnych, zaprzeczania.

Autorskie słowa kluczowe: zdarzenie traumatyczne, zaburzenia stresu potraumatycznego, style radzenia sobie ze stresem, pozytywne zmiany rozwojowe po traumie
Author's Keywords: traumatic event, posttraumatic stress disorder, coping styles, posttraumatic growth
Deskryptory TESE: zdrowie, rozwój poznawczy, student, nauki o zdrowiu, szkoła wyższa
TESE descriptors: health, cognitive development, student, health sciences, higher education
Publikacje:
  • Załuski, M. (2011). Występowanie zmian rozwojowych i objawów stresu potraumatycznego w grupie studentów kierunków medycznych. Rola stosowanych strategii radzenia sobie. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 2, 199-207.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"