BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyznaczniki tożsamości młodych kobiet i mężczyzn w percepcji studentów i studentek
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Mariola Chomczyńska-Rubacha, Dorota Pankowska
Abstrakt:

Postawiono następujące pytania badawcze: jakich wyznaczników tożsamości używają badani, opisując mężczyznę i kobietę w okresie wczesnej dorosłości; w jaki sposób użyte przez badanych w charakterystyce kobiety i mężczyzny wyznaczniki tożsamości można opisać w wymiarze stereotypowe – niestereotypowe. Badanie jakościowe (wykorzystujące schemat etnograficzny) przeprowadzono z wykorzystaniem techniki wywiadu skoncentrowanego na problemie. Zadaniem badanych było wyobrażenie sobie 30-letnich osób: potencjalnej kobiety i mężczyzny. W badaniu wzięło udział 113 studentów oraz studentek studiów pedagogicznych. Po analizie jakościowej zebranego materiału empirycznego poddano go analizie ilościowej. Wyniki badania pozwoliły na wyłonienie wyznaczników tożsamości opisywanych osób. Były to: praca/zawód (93,8% wskazań co do potencjalnej trzydziestolatki; 92,9% – co do potencjalnego trzydziestoletniego mężczyzny), wygląd (92%; 88,5%), cechy osobowości (88,5%; 88,5%), rodzina/stan cywilny (70,8%; 66,4%), wykształcenie (60,2%; 42,5%), czas wolny/hobby, zainteresowania (38,9%; 47,8%). Dodatkowo zbadano także kwestię stereotypów ról (praca zawodowa, stan cywilny/sytuacja rodzinna), stereotypów cech (wygląd zewnętrzny, cechy osobowości).

Autorskie słowa kluczowe: tożsamość, stereotypy płciowe, kobiecość, męskość
Author's Keywords: identity, sex stereotypes, femininity, masculinity
Deskryptory TESE: płeć męska, płeć żeńska, student, studia wyższe, ocenianie
TESE descriptors: male, female, student, higher education course, marking
Publikacje:
  • Chomczyńska-Rubacha, M. i Pankowska, D. (2014). Wyznaczniki tożsamości młodych kobiet i mężczyzn w percepcji studentów i studentek. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4, 133-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"