Abstrakt: |
Postawiono następujące pytania badawcze: jakich wyznaczników tożsamości używają badani, opisując mężczyznę i kobietę w okresie wczesnej dorosłości; w jaki sposób użyte przez badanych w charakterystyce kobiety i mężczyzny wyznaczniki tożsamości można opisać w wymiarze stereotypowe – niestereotypowe. Badanie jakościowe (wykorzystujące schemat etnograficzny) przeprowadzono z wykorzystaniem techniki wywiadu skoncentrowanego na problemie. Zadaniem badanych było wyobrażenie sobie 30-letnich osób: potencjalnej kobiety i mężczyzny. W badaniu wzięło udział 113 studentów oraz studentek studiów pedagogicznych. Po analizie jakościowej zebranego materiału empirycznego poddano go analizie ilościowej. Wyniki badania pozwoliły na wyłonienie wyznaczników tożsamości opisywanych osób. Były to: praca/zawód (93,8% wskazań co do potencjalnej trzydziestolatki; 92,9% – co do potencjalnego trzydziestoletniego mężczyzny), wygląd (92%; 88,5%), cechy osobowości (88,5%; 88,5%), rodzina/stan cywilny (70,8%; 66,4%), wykształcenie (60,2%; 42,5%), czas wolny/hobby, zainteresowania (38,9%; 47,8%). Dodatkowo zbadano także kwestię stereotypów ról (praca zawodowa, stan cywilny/sytuacja rodzinna), stereotypów cech (wygląd zewnętrzny, cechy osobowości). |